Bedre tverrfaglig innsats (BTI) for barn og unge

Bedre tverrfaglig innsats (BTI) er en samhandlingsmodell for tjenester som møter barn og unge (0 til 23 år) det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med denne veilederen er å sikre god og systematisk oppfølging av barn, unge og deres familier. BTI skal sikre tidlig og sammenhengende innsats, og styrke det tverrfaglige samarbeidet.

Illustrasjon av BTI-modellen

For å styrke oppfølgingen av utsatte barn, unge og deres familier, ble det i 2022 vedtatt endringer i bestemmelser om samarbeid og samordning. Endringene trådte i kraft 1. august 2022 og medfører endringer i 14 velferdstjenestelover. Formålet med endringene er å styrke oppfølgingen av utsatte barn og unge og deres familier gjennom økt samarbeid mellom velferdstjenestene.

BTI-veilederen beskriver hvordan du som ansatt går frem dersom du har bekymring for et barn, en ungdom eller foreldre, samt når og hvordan du skal koble på andre. Modellen er en retningslinje som skal hjelpe oss å samarbeide og samordne tjenestene, i tråd med endringene i velferdslovgivningen. 

Modellen ble innført allerede i 2014 og skal i løpet av 2025 revitaliseres. Dette for å se på hvordan BTI brukes i dag og hvordan den kan brukes bedre og av flere. Det er nødvendig å ha en slik modell, med rutiner for hvordan arbeidet skal foregå, for å møte lovendringer og nasjonale føringer. Det skal settes ned en arbeids- og utviklingsgruppe som skal jobbe med revitalisering av BTI, bestående av representanter fra tjenestene som bruker modellen. BTI-veilederen kan bli endret som et resultat av dette arbeidet, men foreløpig er det denne versjonen som gjelder og som skal følges i arbeidet med tidlig oppdagelse og tverrfaglig innsats.

Er du bekymret for ditt barn/ungdom, for et barn i familien din, vennekretsen eller nabolaget? Denne veilederen viser hvordan vi i Tromsø kommune jobber for å følge opp barn og ungdom fra første bekymring oppstår, til hvordan det jobbes i barnehage eller skole, og hvordan tjenestene skal samarbeide.

Du kan få veiledning og/eller melde din bekymring til alle i kommunen som arbeider med barn og unge. Det kan for eksempel være lærer/rektor, ansatt i barnehage, helsesykepleier eller barneverntjenesten. Skal du som privatperson sende bekymringsmelding til barneverntjenesten bruk Portal for å sende bekymringsmelding som privatperson.

Er du forelder til et barn som har behov for Stafettlogg - ta kontakt med barnets barnehage, skole eller hjelpetjeneste.

Er du forelder til et barn som har behov for individuell plan og/eller koordinator - ta kontakt med en av tjenestene som følger opp ditt barn/ungdom og be om dette.

Barn og ungdom er hovedpersoner i eget liv, og skal medvirke i samarbeid som gjelder dem. Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle handlinger og avgjørelser som gjøres, jf. FNs konvensjon om barnets rettigheter (Barnekonvensjonen) og Grunnloven (Grl.) §104.  

Barnekonvensjonen gir barn noen prosessrettigheter. For at barnets beste (jf. Barnekonvensjonen art.3, Grl. § 104) skal kunne vurderes, må disse først sikres.  

  • Barn har rett til uttale seg fritt og trygt om forhold som berører barnet (Barnekonvensjonen art 12, Grl. § 104).  
  • Barn har rett på nok og forståelig informasjon for å uttale seg (Barnekonvensjonen art 12).  
  • Barn har rett til respekt for sitt privatliv (Barnekonvensjonen art 16, Den europeiske menneskerettighetskommisjonen art 8, Grunnloven § 102). 

For å sikre disse rettighetene i praksis, må vi ta med barn og unge i samarbeidet i saker som gjelder dem. Dette gjør vi ved å gi forståelig og nyttig informasjon, og at de får mulighet til å uttrykke sin mening til en voksen de er trygge på. Når vi kobler på andre tjenester, skal vi informere om hvem vi kontakter og hva vi tenker å si videre. Hvilken informasjon som skal deles avklares i dialog med barnet/ungdommen.  

Barn/ungdom skal inviteres med på møter der alder, modenhet og funksjonsnivå gjør det mulig. De velger selv om de vil delta eller ikke, men hvis de ikke deltar er det viktig at deres mening likevel kommer frem gjennom andre.  

I noen tilfeller ønsker ikke barn/ungdom tverrfaglig samarbeid eller at informasjon skal deles. I de tilfellene har vi et ansvar for å lytte til barnet, og vurdere deres rett til å si nei, opp mot vår plikt til å hjelpe.  

I denne veilederen står ofte barn/ungdom/foresatte som sidestilte. Det kan se ut som om vi kan velge hvem vi skal snakke med, men slik er det ikke. Vi kan ikke velge bort å snakke med, eller involvere, barn/ungdom.

Tromsø kommune bruker det digitale samhandlingsverktøyet Samspill til tverrfaglig samarbeid. Samspill har overtatt for programmet Sampro, som ble benyttet til samme formål tidligere.

I Samspill finnes det flere ulike plantyper, eksempelvis:

  • Individuell utviklingsplan i barnehage (IUP)
  • Individuell opplæringsplan i skole (IOP)
  • Aktivitetsplan for å ivareta barns psykososiale barnehagemiljø
  • Aktivitetsplan for å ivareta barns psykososiale skolemiljø Stafettlogg
  • Individuell plan

Samarbeid på tvers av ulike enheter skal foregå i plantypene stafettlogg eller individuell plan.

Mer informasjon om individuell plan og stafettlogg finner du på siden til Ressurssenter for barn og familie.

For spørsmål som gjelder Samspill - henvend deg til Samspill support.

Tverrfaglig samhandling rundt et barn/ungdom skal ikke skje uten samtykke. Et samtykke skal være informert, dvs. at de som gir samtykket skal vite hva det innebærer. Selv om det er gitt et samtykke skal det aldri deles flere opplysninger enn nødvendig. Et muntlig samtykke er like gyldig som et skriftlig, men kan være vanskelig å dokumentere i ettertid. Vi anbefaler derfor skriftlig samtykke. Kommunen har et eget samtykkeskjema som kan brukes for drøfting i et enkelt tverrfaglig møte, eller for tverrfaglig samhandling over tid. Det samtykkes ikke spesifikt til bruk av Samspill som verktøy, men til tverrfaglig samhandling.

Et underskrevet samtykke gir ingen blankofullmakt til deling av opplysninger mellom instanser som er nevnt i skjemaet. Siden samtykke skal være informert må alle fagpersoner avklare hvilke opplysninger som kan deles med mindre dette er opplagt. Er du i tvil? Spør!

Hvem skal samtykke?

Foresatte samtykker på vegne av barn under 18 år. Ved felles foreldreansvar skal begge foreldrene samtykke. Dersom dette ikke lar seg gjøre, må det vurderes om den forelderen som bor fast sammen med barnet har rett til å ta avgjørelsen alene/sammen med barnet jf. siste avsnitt.

Person over 18 år samtykker på vegne av seg selv, så frem verge ikke er oppnevnt med dette spesifisert som ansvarsområde. Barn og ungdom som forstår hva samtykket innebærer skal skrive under fra fylte 15 år.

For spørsmål om BTI-modellen - send epost til Ressurssenter for barn og familie.

For spørsmål som gjelder Samspill - send epost til Samspill support.

Slik er BTI-prosessen

Nivå 0: Identifisering og avklaring

Når du er bekymret for et barn eller en ungdom, må du prøve å sette ord på uroen du kjenner før du tar saken videre. Dette er ikke alltid like lett, for signalene som har gjort deg bekymret kan være både vage, diffuse og vanskelige å tyde.

Oppmerksomhet eller bekymring for et barn/ungdom oppstår.

Konkretiser din bekymring eller hva du er blitt oppmerksom på. 

Støttespørsmål: 

  • Hva går bekymringen ut på̊? 
  • Hva har du sett eller hørt? 
  • Hva har barnet/ungdommen sagt eller gjort? 
  • Hva er det i samspillet mellom barnet/ungdommen og omgivelsene som har gjort deg bekymret? 
  • Hvor lenge har du vært bekymret? 
  • Har det tidligere vært bekymringer for barnet/ungdommen? 
  • Hvor bekymret er du?  

Del bekymringen din med nærmeste leder og avgjør hvem som skal snakke med barnet/ungdommen/foresatte. 

Snakk med barnet/ungdommen om din bekymring og dine observasjoner der det er mulig. Vurder samtalen i forhold til barnets modenhet, språk, funksjonsnivå og hva bekymringen gjelder. Er du fortsatt bekymret etter å ha snakket med barnet? Informer barnet om at du må snakke med foresatte. Vær tydelig ovenfor barnet på hva du sier videre og hvorfor. Om samtale med barnet ikke er mulig, snakk direkte med foresatte. 

Ta beslutning sammen med barnet/ungdommen/foresatte om det er grunn til bekymring eller sette inn tiltak.  

Oppsummer og ta beslutning om det er grunn til bekymring eller spesiell oppmerksomhet.

Støttespørsmål: 

  • Ikke behov for videre tiltak? Saken avsluttes. 
  • Behov for å sette inn innsats eller tiltak i egen avdeling/enhet? Gå til nivå̊ 1. 
  • Behov for å hente inn ekstern hjelp eller samarbeide med andre tjenester? Gå til nivå̊ 2. Husk samtykke til tverrfaglig samhandling. 
  • Bekymring for barnets/ungdommens omsorgssituasjon – gå til 
    Portal for å sende bekymringsmelding til barnevernet. 

Nivå 1: Innsats i egen avdeling

Innsats på nivå 1 er når barn/ungdom mottar tilrettelagt tilbud uten at andre instanser er involvert. Samarbeid i Ressursteam i barnehage/skole, inkludert samarbeid med PPT, er også̊ på̊ nivå̊ 1. På nivå 1 kan du søke råd og veiledning hos andre. Husk da å få samtykke dersom saken ikke drøftes anonymt. 

Drøft problemstillingen sammen med barnet/ungdommen/foresatte, med mål om å skape en felles forståelse. 

Snakk med barnet/ungdommen/foresatte om hvilke tiltak det kan være aktuelt å sette inn.

Støttespørsmål: 

  • Hva er viktig for deg/dere? 
  • Hva ønsker du/dere skal skje? 

Lag en plan for hva som skal skje videre sammen med barnet/ungdommen/foresatte. 

Ta stilling til:  

  • Hva er målet/målene?  
  • Hvilke aktiviteter/tiltak skal iverksettes? 
  • Hvem er ansvarlig? 
  • Tidsperspektiv/varighet 
  • Når skal aktivitetene/tiltakene evalueres?  

Vurder sammen med barnet/ungdommen/foresatte om det er behov for råd og veiledning fra andre instanser. Dokumenter i eget fagsystem. 

Iverksett aktivitetene og tiltakene, og evaluer etter oppsatt plan.

På bakgrunn av evalueringen, ta beslutning om videre tiltak. 

Støttespørsmål: 

Nivå 2: Tverrfaglig samarbeid

Innsats på nivå 2 betyr at flere instanser samtidig er inne for å gi hjelp til et barn eller ungdom.

Snakk med barnet, ungdommen og/eller de foresatte. Vurder sammen hvilke andre tjenester som bør kobles på̊, og innhent samtykke til dette. 

Opprett stafettlogg i Samspill dersom det er behov for samhandling mellom flere ulike tjenester. 

Bring saken videre i hjelpeapparatet.

De involverte tjenester og barn/ungdom/foresatte setter felles mål og bestemmer hvilke aktiviteter som skal iverksettes for å nå̊ målene. Dokumenter det som avtales i stafettloggen. 

Støttespørsmål

  • Hva er målet/målene? Hva er viktig for barnet/ungdommen? 
  • Hvilke aktiviteter skal iverksettes?  
  • Hvem har ansvar? 
  • Hvordan skal vi finne ut om aktivitetene har effekt? 
  • Tidsperspektiv/varighet? 
  • Evalueringspunkter 

Iverksett aktivitetene/tiltakene, og evaluer etter oppsatt plan. Dokumenter i stafettloggen.

På̊ bakgrunn av evalueringen, ta beslutning om videre arbeid.

Støttespørsmål

  • Fortsatt behov for tverrfaglig innsats? Fortsett fra trinn 4-6 så lenge behovet er til stede. 
  • Avslutte tverrfaglig innsats? Stafettloggen avsluttes jf. egne rutiner. Gå eventuelt tilbake til nivå̊ 1. 
  • Bekymring rundt omsorgssituasjonen til barnet/ungdommen? Gå til Bekymringsmelding til barnevernet 
  • Behov for omfattende bistand fra helse- og omsorgstjenesten over en lengre periode? Da kan barnet ha rett på individuell plan.
  • Familie som har barn med alvorlig sykdom, skade eller funksjonsevne, og som vi ha behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester? Da kan familien ha rett på en barnekoordinator.

Nivå 3: Tverrfaglig samarbeid med spesiell innsats

Barn/ungdom med rett på̊ individuell plan er på̊ nivå 3, det samme er barn med tiltak fra barneverntjenesten.  

De involverte tjenester og barn/ungdom/foresatte setter felles mål og bestemmer hvilke aktiviteter/tiltak som skal iverksettes for å nå̊ målene. Det dokumenteres i stafettlogg eller individuell plan i Samspill.

Iverksett aktiviteter/tiltak og evaluer sammen med barnet/ungdommen/foresatte og aktuelle tjenester. Det dokumenteres i stafettlogg eller individuell plan i Samspill.

På̊ bakgrunn av evalueringen, ta beslutning om videre arbeid.

Støttespørsmål

  • Fortsatt behov for bredt tverrfaglig samarbeid? Fortsett på̊ trinn 1-4 så lenge behovet er til stede. 
  • Ikke lenger behov for bredt tverrfaglig samarbeid? Vurder om saken skal avsluttes eller om barnet/ungdommen skal få hjelp nivå̊ 1 eller 2. Overfør eventuelt ansvaret til ny stafettholder. 
  • Skal en tjeneste med stafettholder-/koordinatoransvar avslutte sitt arbeid og det er tvil om hvem som skal overta stafettholder-/koordinatoransvaret? Gjennomfør et møte for å avklare dette. NB! Barn/ungdom/foresatte skal ikke være til stede der det foregår diskusjoner om hvem som skal overta ansvaret.