Når må du søke om vann, avløp- og overvannstiltak?

Kort fortalt

  • Alle boliger og virksomheter skal tilknyttes det offentlige vann- og avløpsanlegget.  
  • Tilknytning skal utføres av godkjente fagfolk og du må sende inn en søknad til kommunen for å få tilknytningen godkjent.  
  • Hvis du deler stikkledning med andre, må du ha med samtykke fra dem i søknaden din.  

VA-søknaden er et skjema for søknadspliktige vann-, avløps- og overvannstiltak.

Last ned VA-søknaden her.

På denne nettsiden kan du laste ned VA-normen.

Du må sende VA-søknad til oss når du skal:

Slik sender du utslippssøknad

Du må også søke om utslippstillatelse for mindre avløpsanlegg. Dette skjemaet gjelder for utslipp fra bolighus, fritidsbebyggelse, bedrifter og andre virksomheter med utslipp under 50 PE (personekvivalenter).

Last ned søknadsskjemaet her.

Skal du etablere brakkerigg? Da trenger du ikke å sende VA-søknad. Du må likevel levere VA-melding. Se punkt om vedlegg nedenfor. Husk søknad om vannmåler.

Er du i tvil om en søknad er nødvendig? Ta kontakt med kundeservice på telefon 77 79 00 00, eller send oss en e-post.

Ved endring av rør og ledninger skal ny trasé tegnes inn i kartet, sammen med installasjonene som finnes allerede. Dette legges ved i søknaden.  Kart over ledninger og rør finner du på kommunekart. Der vil du også finne informasjon om hva som må være med på kartet.   
 
I tillegg til søknaden skal godkjente fagfolk levere VA-melding før arbeidet starter. Det er en skriftlig beskjed om at arbeidet settes i gang, hva som skal skje og hvem som skal gjøre jobben. VA-meldingen skal leveres av ansvarlig firma. Dette skjemaet finnes på Ledningsportalen.   

VA-ferdigmelding leveres på samme sak som VA-meldingen. Dette gjøres av fagfolk etter at arbeidet er ferdig. Den skal inneholde tegninger og dokumentasjon på det som er gjort. På den måten holder vi kartverket oppdatert. Husk å be om en kopi av ferdigmeldingen når de sender den inn.