Kurs og undervisning

Kort fortalt

• Her finner du oversikt over kommunens kurs- og undervisningstilbud innen musikk og kunst- og kulturfeltet.
  • Det finnes kurs- og undervisningstilbud rettet mot barn, ungdom og voksne.

Kulturskolen i Tromsø tilbyr kurs og undervisning innen musikk, dans, teater og visuell kunst for både barn og voksne. Kulturskolen har også tilrettelagt tilbud for personer med nedsatt funksjonsevne.

Mer informasjon

Tvibit er et sted for alle på tvers av alder, men hovedmålgruppen er mennesker mellom 15–30 år. Tvibit har kurs og aktiviteter innenfor musikk, film, mediene og annen kreativ virksomhet.

Her finner du mer informasjon om Tvibit.

Kulta har spesialisert seg på samtidssirkus og teater, men tilbyr flere ulike aktiviteter og kurs for mennesker i alle aldre. Kulta leier også ut lokaler, og kan bidra med underholdning til arrangementer.

Her finner du mer informasjon om Kulta.

Rådstua har som mål å ivareta barn, unge og amatører som driver med scenekunst. Huset er både visningssted og fagsenter, og er hjem til blant annet Hålogaland Amatørteaterselskap, Ferske Scener og kulturskolens teateravdeling.

Her finner du mer informasjon om Rådstua Teaterhus.

Audiator tilbyr opplæring i arrangement, lys, lyd og studio. Alle kursene er gratis, men du må delta på et visst antall produksjoner når du har meldt deg på. Tilbudet er for ungdom mellom 13 og 18 år.

Kurs du kan delta på:

• Grunnkurs i sikkerhetsarbeid på scene. Kurset er spesielt rettet mot skolerevyene, men er åpent for alle.
  • Grunnkurs i scenelyd.
  • Grunnkurs i lysteknikk.
  • Lag podkast.
  • Kurs i live videoproduksjon.
  • Kurs i kulturproduksjon.

Vil du lære om produksjon til scene og studio? Våre lyd og lyskurs foregår på Grab.

Lydkurs for nybegynnere 13–18 år

Har du lyst å lære deg å skru lyd? Audiator i samarbeid med mentorer i Que Produksjon vil gjennomføre nybegynnerkurs i teknisk lydproduksjon på scene. Her vil du lære deg hvordan du skal jobbe på en best mulig måte for å lage en best mulig opplevelse for artister og publikum.

Kurset starter fredag 9. juni kl. 18:00 og avsluttes søndag 11. juni.

Dersom du har lyst å lære med om lydproduksjon på scene, ta kontakt med Erling Solvang på e-post eller telefon 92 28 48 16 for å melde deg på.

Kurset er gratis, men det er fem praksisdager i tillegg til kursene som du må gjennomføre for å ha bestått kurs.

Lyskurs for nybegynnere 13–18 år

Vi du jobbe med lys og scenografi på scene? Audiator i samarbeid med mentorer i Que Produksjon vil gjennomføre nybegynnerkurs i scenelys og senografi. På kurset vil du lære å sette stemninger for det som skjer på scenen, samt å være med på å utforme scenen. Vi vil også ha en innføring i HMS-arbeid på scene. Her vil du lære om hva du har lov til og ikke har lov å gjøre på en scene

Kurset starter fredag 9. juni kl. 18:00 og avsluttes søndag 11. juni.

Dersom du har lyst å lære mer om lys og scenografi på scene, ta kontakt med Erling Solvang på e-post eller telefon 92 28 48 16 for å melde deg på.

Audiatormodellen – slik jobber vi

Er du interessert i arrangementer, og produksjon for scene og studio, er Audiator plassen for deg.

Audiator samarbeider med Que Productions, Lydproduksjon, Buktafestivalen og Media Event for å sørge for at du som deltar får god oppfølging og mulighet til å lære fra de beste. Når du har deltatt på et grunnkurs, har du mulighet til å være med videre i mentorordning og videregående kurs. For oss er din medvirkning helt sentral for måten vi jobber på.

Studioet vårt har vi kalt for Tromsøkollektivet, et navn som sier noe om hvordan studio fungerer. Her kan du utforske dine ideer mot at du bidrar og hjelper til slik at andre får utforske sine ideer. Spiller du gitar kan du bli spurt om å medvirke på noen andres innspilling. Trives du bak miksebordet kan du bidra som tekniker. Målet er at det vi gjør også skal komme andre til gode.

Som del av gjengen kan du også være med på Arrangørskolen. I samarbeid med Buktafestivalen arrangerer vi hvert år flere større produksjoner og tar ansvar for alt fra booking av band og sceneproduksjon, til kommunikasjon og kaffekoking.

Er du interessert i video kan du være med på Understrøm. Her samarbeider vi med Media Event om live streaming av blant annet konserter. Publikum kan følge streamingene på YouTube.

Adresse: Fritid, Utsikten 53B, 9018 Tromsø

Erling Solvang