Tilrettelagte fritidsaktiviteter

Kort fortalt

• Her finner du ledsagerbevis og informasjon om tilrettelagte kultur- og fritidstilbud for personer med nedsatt funksjonsevne i alle aldre.
  • De fleste tilbudene er tilknyttet Alfheim aktivitetshus, men vi har også tilbud på Kulturskolen og Folkeuniversitetet.
  • Alfheim aktivitetshus tilbyr i tillegg veiledning og ulike kurs.

Et ledsagerbevis er beregnet på personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne som har behov for hjelp når de skal delta på arrangementer eller reiser.

Det kan for eksempel være aktuelt for personer med:

• nedsatt bevegelsesevne
  • dårlig hørsel
  • synshemming
  • utviklingshemming
  • alvorlig allergi
  • andre typer funksjonshemninger, psykiske lidelser, hjerte-/ lungesykdommer eller lignende.

Ledsagerbeviset gir den funksjonsnedsattes ledsager fri adgang til ulike kultur- og fritidsarrangementer, og til offentlige og private transportmidler som den funksjonshemmede ikke kan bruke uten hjelp. Beviset er gyldig i alle kommuner hvor ordningen er innført.

I Tromsø administreres ordningen av Alfheim aktivitetshus. Det er personen som trenger ledsager som skal søke om sitt ledsagerbevis.

Søknadskjema kan sendes oss per e-post, brevpost, eller legges i vår postkasse sammen med legeerklæring og passfoto.

Et ledsagerbevis kan benyttes på for eksempel teater, kino, museum, svømmebasseng, konserter, festivaler og transportmidler. Spør arrangøren om ordningen dersom du er i tvil. Alle som mottar offentlige tilskudd, er pliktig til å godta ledsagerbevis.

Det er ingen aldersbegrensning for søkere og beviset kan bevilges med en gyldighet på to til fire år eller i samsvar med den enkelte søkers behov. Retningslinjene for ledsagerbevis er felles over hele landet.

Du kan lese mer om ledsagerbevis her.

• Mandagsklubb:

Mandager er det åpent hus på Alfheim aktivitetshus. Alle over 14 år er velkommen. Vi har gruppetilbud i musikk, trening, forming, kjøkken og data. Åpningstid er fra klokken 18:00 til klokken 21:00.

• Alfheimteateret:

Tilbud til deg som er 14 år eller eldre, og som har lyst til å drive med teater. Vi tar inn nye medlemmer hver høst, og når våren kommer setter vi opp en forestilling. Vi øver én gang i uken på Rådstua Teaterhus.
  • Twist teateret:

Teater for barn og unge i alderen 7 til 14 år. Vi driver med teaterfaglige aktiviteter og teaterlek med fokus på kropp, stemme, bevegelse og samarbeid. Vi ønsker å nå ut til barn og unge som kan delta aktivt selv, og ønsker å stå på en scene.

Teatertilbudet er gratis, og vi tar inn nye medlemmer hver høst. Ta kontakt for å melde deg på.

Det finnes flere tilbud for de som ønsker å spille i band, både på kulturskolen og på Alfheim aktivitetshus.

Alfheim aktivitetshus har disse fem bandene:

• Blinklys
  • Alfheim Rockers
  • Zana Zol
  • Vind og vatn
  • Dr. Jep

Vi har venteliste for å være med i band. Ta kontakt dersom du vil stå på venteliste. Vi tar kontakt når det åpner seg en ledig plass.

Hver desember har vi egen julekonsert i Grønnåsen kirke. Førjulstoner er et gratis arrangement, og alle er hjertelig velkommen.

• Idrett for alle:

Det er et tilbud for alle fra fire år og opp. Tilbudet er et samarbeid mellom Alfheim aktivitetshus og Tromsø idrettsråd. Målet er å skape idrettsglede, og det gjør vi i Stakkevollan idrettshall.

Idrett for alle er gratis, mens du betaler en medlemskontingent for fotballtilbudet. Du kan få prøvetime for å finne ut om dette er noe for deg.
  • Fotball «Full fart framover»:

Det er et samarbeid mellom Alfheim aktivitetshus og Tromsø IL. Her kan barn og unge i alle aldre være med. Vi møtes i Lerøyhallen, og drar hvert år på landsturninger.

• Sommerkurs:

I samarbeid med Folkeuniversitetet i Tromsø arrangerer vi sommerkurs hver sommer. Kurset varer i seks uker, og vi driver med alt fra teater og musikk til forming og matlaging.
  • Juleverksted:

Hvert år inviterer vi barn, unge og voksne som er tilknyttet Alfheim aktivitetshus på juleverksted. Vi lager julepynt, julegaver og baker egne julekaker.
  • Julebakst:

Hver jul inviterer vi til julebakst. I pausene koser vi oss med klementiner, pepperkaker, kaffe og julemusikk. Alle som er med, får ta med seg kaker hjem etterpå.

SKUG-senteret på kulturskolen tilbyr tilpasset musikkundervisning ved hjelp av datateknologi, tilgjengelighetsteknologi og musikkteknologi.

Elevene har enkelttimer, spiller i band eller grupper og deltar på kulturskolens samspill og konserter. Målet er at alle som ønsker å drive med musikk skal få muligheten, uavhengig av funksjonsnedsettelse.

Les mer om SKUG og påmelding her.

Hvert år arrangeres årets dansegalla i Tromsø. Blinklys Band, Alfheim Rockers, Zana Zol og Dr. Jep står for dansemusikken.

Billettprisen er 400 kroner per person og inkluderer middag og dessert.

Kontakt Alfheim aktivitetshus for mer informasjon og påmelding.

På kulturskolen finnes det også et tilpasset tilbud vi kaller "Dans uten grenser".

I perioden 3. juli til 4. august 2023 avholdt Alfheim aktivitetshus ulike sommerkurs og verksteder, dagsturer lokalt og sommertur til Skellefteå og Harstad.

• Norsk ungdomskulturfestival (NUK) i Harstad arrangeres fra 24. - 29. juni.
  • Barnas sommeruke for barn fra 6-14 år arrangeres 3. - 7. juli
  • Fra 17. - 21. juli kan du melde deg på tur til Skellefteå, bading i Boden og mye mer.
  • Cafe Latter arrangeres 4. august fra kl. 11:00-14:00.

Ta kontakt med Alfheim aktivitetshus for mer informasjon om de ulike tilbudene, pris og påmelding. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Påmeldingsfristen er mandag 8. mai 2023.

Lillian Sørem
Fritidsleder, Alfheim aktivitetshus