Hopp til hovedinnhold
Illustrasjon skole

Ny barnehage- og skolestruktur i Tromsø

Sammendrag

Forslag til ny framdriftsplan for arbeidet med ny barnehage- og skolestruktur ble offentliggjort 14. november 2025.

Kommunedirektøren og avdeling for oppvekst, utdanning og kultur sitt forslag til ny framdriftsplan for arbeidet med ny barnehage- og skolestruktur er nå tilgjengelig.

Forslaget er å finne i sakslista for møtet i kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne den 21. november 2025.

Den forrige høringsprosessen om forslag til ny barnehage- og skolestruktur ble stanset, og forslaget til ny struktur ble trukket tilbake.

Ny barnehage- og skolestruktur er viktig for å gi gode oppvekst- og opplæringstilbud.

Barnehage- og skolestrukturen skal ta hensyn til forhold omkring det sosiale, økonomi, klima og miljø.

Kommunen har utfordringer med tilgang på fagpersonell, synkende barnetall, og lite effektiv og kostnadskrevende bruk av kommunale barnehager og skoler som i tillegg har et stort vedlikeholdsetterslep.

Samtidig skal kommunen skape gode oppvekstsvilkår.

En endret fremtidig barnehage- og skolestruktur er viktig for at Tromsø kommune skal kunne levere gode tjenester med høy kvalitet til våre yngste innbyggere, og for å utnytte Tromsø kommunes ressurser der de trengs mest.

Oppsummert er det hovedsakelig tre momenter som fordrer ny barnehage- og skolestruktur i Tromsø kommune:

  1. Nedgang i barnetallet
  2. Utfordringer med å rekruttere kvalifisert personell til barnehage og skole
  3. Uforholdsmessig mange bygg med variert egnethet, vesentlige behov for vedlikehold eller oppgradering, og høy overkapasitet i skolene

De to første faktorene er ikke særegne for Tromsø, men er også nasjonale utfordringer.

Nåværende skolestruktur i Tromsø kommune

Trykk for å åpne og lese.

Skolekretser og barnehager

Nåværende skolekretser og barnehagelokasjoner finner du i kommunens kartløsning Tromso.maps.arcgis.com.

Prognosenotat 2024

«Framtidig befolkningsutvikling – Presentasjon og konsekvensutredning av tre vekstalternativer og utbyggingsmønstre»

Prinsipper for skolestruktur i Tromsø kommune

Prinsippene er første steg i en langsiktig planlegging for hvordan Tromsø kommune som skoleeier skal tenke dimensjonering, funksjonalitet og plassering av fremtidens skolebygg.

De skal bidra til å skape retning og forutsigbarhet i utformingen av den fremtidige skolestrukturen.

NB! Dokumentet ble vedtatt, publisert og kunngjort før 1. februar 2022 og oppfyller ikke dagens krav til universell utforming.

Tromsøbarnehagen – grunnlagsdokument for kommunale barnehagebygg (2019)

Grunnlagsdokumentet gir en retningsgivende beskrivelse til alle involverte parter i planlegging og etablering av Tromsøbarnehagen.

Dokumentet legger prinsipielle føringer for valg, og bygger på gjeldende lovverk og forskrifter år 2019.

Trykk for å åpne og lese

NB! Dokumentet ble vedtatt, publisert og kunngjort før 1. februar 2022 og oppfyller ikke dagens krav til universell utforming.

Om barnehager og skoler i Tromsø

Generell info om kommunens barnehage- og skoletilbud finner du under Barnehage og skole.

Her vil du finne innsendte høringsinnspill som kommunen mottok i perioden 18. februar 2025 til 25. mars 2025.

Høringsinnspill som er unntatt offentlighet

  • UNNTATT OFFENTLIGHET § 13 – 25_02791-20 Høringsinnspill - Ny barnehage- og skolestruktur 2016585_1_1
  • UNNTATT OFFENTLIGHET §13 – 25_02791-24 Meldingstekst 2018552_1_1
  • UNNTATT OFFENTLIGHET §13 – 25_02791-31 Sv_ Sv_ Vedrørende forslag til ny skolestruktur - samisk oppvekstsenter Workinmark 2028732_1_1
  • UNNTATT OFFENTLIGHET § 13 – 25_02791-32 struktur - samisk oppvekstsenter Wo 2029213_1_1

Folkemøter i perioden 10. til 20. mars 2025

Innspill fra folkemøtemøtene i september

I september 2024 ble det arrangert folkemøter i Tromsø kommune for å involvere innbyggerne i arbeidet med ny struktur. Møtene ble avholdt på ulike skoler, og de ga innbyggere, politikere, ansatte, foreldre og andre interessenter mulighet til å komme med innspill før det konkrete strukturforslag utarbeides.

Møtene tok opp en rekke viktige temaer, som:

  • Skolestørrelse og kapasitet: Mange stilte spørsmål ved om større skoler nødvendigvis gir bedre resultater, og flere uttrykte bekymring for hvordan store enheter påvirker relasjoner mellom elever og lærere, mobbing, samt fagmiljøets robusthet.
  • Transport og skolevei: Flere var opptatt av trafikksikkerhet rundt skolene og økt biltrafikk som følge av lengre skoleveier. Dette var særlig aktuelt i forbindelse med mulige endringer i skolekretsgrenser.
  • Fysisk og sosialt miljø: Deltakerne påpekte at fysiske rammer alene ikke er tilstrekkelig for å skape gode læringsmiljøer. Det ble uttrykt ønske om å kombinere god infrastruktur med sterk klasseledelse og et fokus på trivsel.
  • Rekruttering av fagpersonell: Flere understreket utfordringene med å rekruttere nok kvalifiserte lærere, særlig i distriktene. Mange var opptatt av at kommunen må ta høyde for fremtidig mangel på fagfolk i planene.
  • Elev- og barnehagemedvirkning: Det ble også fremhevet behovet for å involvere barn og ungdommer i beslutningsprosessene, spesielt når det gjelder utforming av skolene og barnehagene de selv skal benytte.

Den 18. september 2024 ble det arrangert et eget folkemøte som la særskilt vekt på barnehager og skoler i distriktene.

Folkemøtet fant sted i rådhuskantina på ettermiddagstid, og det var mulig å delta via Teams.

Les alle innspill og spørsmål som prosjektgruppen har notert og registrert i løpet av folkemøtene:

Trykk for å åpne og lese

Forslaget bestod av i alt to hoveddokumenter i PDF.

De konkrete endringsforslagene lød:

Skoler: På kort sikt, frem til 2030:

  • Hamna 1.- 4. trinn: Flyttes til Solneset skole. (Hamna skole har 180 elever totalt)
  • Solneset og Hamna 5.- 7. trinn: Flyttes til Langnes skole (alternativt kan det settes opp modul på Solneset skole).
  • Samisk oppvekstsenter: Lokaliseres på Workinnmarka skole.
  • Lunheim skole (281 elever): Legges ned, og elevene flyttes til Krokelvdalen og Tromsdalen skole.
  • Trondjord (27 elever), Sandnessund (117 elever) og Slettaelva (195 elever) skoler: Slås sammen til en ny Kvaløysletta 1-10 skole (alternativt kan utelukkende ungdomsskoletrinnene flyttes til Kvaløysletta, og barnetrinnene beholderes på Trondjord skole).
  • Ersfjordbotn skole (36 elever): Elevene flyttes til Storelva barne- og ungdomsskole.
  • Kaldfjord elever etter 7. trinn (32 elever): Skal begynne på Storelva barne- og ungdomsskole.
  • Vikran skole (18) elever: Elevene flyttes til Straumsbukta skole.
  • Kattfjord skole (11 elever): Elevene flyttes til Brensholmen skole.

Barnehager

På kort sikt, frem til 2030:

  • Samisk barnehage: Flyttes til Workinnmarka skole for å samle tilbudet i et samisk oppvekstsenter.
  • Storvollen barnehage: Slås sammen med Eidhaugen barnehage.
  • Slettaelva og Kvaløysletta barnehager: Flyttes inn i Sandnessund skole.
  • Kattfjord barnehage: Legges ned.

I perioden frem til 2023 ble det i tillegg foreslått å iverksette tiltak for å øke kapasiteten i området Tromsøya sør.

Mellomlang sikt, i perioden fra 2030 til 2040

  • Trollbakken barnehage: Legges ned.

I tillegg ble det foreslått å øke kapasiteten i barnehagetilbudet i området fastlandet nord, og løpende vurdere barnetallet i Trondjord barnehage.