Hopp til hovedinnhold
Barneskolebarn står oppstilt i skolekorridoren med ryggsekker på. Smiler til fotografen.

Ny barnehage- og skolestruktur i Tromsø

Sammendrag

Forslag til ny barnehage- og skolestruktur er lagt ut på høring. Velkommen på folkemøter i perioden 10.- 20. mars. Frist for å sende inn høringsinnspill til forslaget er 15. april.

Forslag til ny struktur ble presentert og lagt ut på høring i forbindelse med formannskapsmøtet den 18. februar 2025.

Frist for å sende inn høringsinnspill til forslaget er 15. april.

Forslaget behandles av kommunestyret den 25. juni 2025.

Forslaget består av i alt to hoveddokumenter i PDF.

Oppsummering av de konkrete endringsforslagene

Skoler: På kort sikt, frem til 2030:

  • Hamna 1.- 4. trinn: Flyttes til Solneset skole. (Hamna skole har 180 elever totalt)
  • Solneset og Hamna 5.- 7. trinn: Flyttes til Langnes skole (alternativt kan det settes opp modul på Solneset skole).
  • Samisk oppvekstsenter: Lokaliseres på Workinnmarka skole.
  • Lunheim skole (281 elever): Legges ned, og elevene flyttes til Krokelvdalen og Tromsdalen skole.
  • Trondjord (27 elever), Sandnessund (117 elever) og Slettaelva (195 elever) skoler: Slås sammen til en ny Kvaløysletta 1-10 skole (alternativt kan utelukkende ungdomsskoletrinnene flyttes til Kvaløysletta, og barnetrinnene beholderes på Trondjord skole).
  • Ersfjordbotn skole (36 elever): Elevene flyttes til Storelva barne- og ungdomsskole.
  • Kaldfjord elever etter 7. trinn (32 elever): Skal begynne på Storelva barne- og ungdomsskole.
  • Vikran skole (18) elever: Elevene flyttes til Straumsbukta skole.
  • Kattfjord skole (11 elever): Elevene flyttes til Brensholmen skole.

Barnehager

På kort sikt, frem til 2030:

  • Samisk barnehage: Flyttes til Workinnmarka skole for å samle tilbudet i et samisk oppvekstsenter.
  • Storvollen barnehage: Slås sammen med Eidhaugen barnehage.
  • Slettaelva og Kvaløysletta barnehager: Flyttes inn i Sandnessund skole.
  • Kattfjord barnehage: Legges ned.

I perioden frem til 2023 foreslås det i tillegg å iverksette tiltak for å øke kapasiteten i området Tromsøya sør.

Mellomlang sikt, i perioden fra 2030 til 2040

  • Trollbakken barnehage: Legges ned.

I tillegg foreslås det å øke kapasiteten i barnehagetilbudet i området fastlandet nord, og løpende vurdere barnetallet i Trondjord barnehage.

Ny barnehage- og skolestruktur er viktig for å gi gode oppvekst- og opplæringstilbud.

Tromsø kommunes ledergruppe (KLG) nedsatte i januar 2024 en prosjektgruppe, som har fått i oppdrag å lage forslag til en helhetlig, langsiktig og forutsigbar barnehage- og skolestruktur for hele Tromsø.

Forslaget, som prosjektgruppen skal utarbeide, skal være kunnskaps- og innsiktsbasert og i tråd med lover, regler og overordnede føringer.

Barnehage- og skolestrukturen skal ta hensyn til forhold omkring det sosiale, økonomi, klima og miljø.

Kommunen har utfordringer med tilgang på fagpersonell, synkende barnetall, og lite effektiv og kostnadskrevende bruk av kommunale barnehager og skoler som i tillegg har et stort vedlikeholdsetterslep.

Samtidig skal kommunen skape gode oppvekstsvilkår.

En endret fremtidig barnehage- og skolestruktur er viktig for at vi skal fortsette å levere gode tjenester med høy kvalitet til våre yngste innbyggere, og for å utnytte Tromsø kommunes ressurser der de trengs mest.

Oppsummert er det hovedsakelig tre momenter som fordrer ny barnehage- og skolestruktur i Tromsø kommune:

  1. Nedgang i barnetallet
  2. Utfordringer med å rekruttere kvalifisert personell til barnehage og skole
  3. Uforholdsmessig mange bygg med variert egnethet, vesentlige behov for vedlikehold eller oppgradering, og høy overkapasitet i skolene

De to første faktorene er ikke særegne for Tromsø, men er utfordringer man også ser nasjonalt i Norge.

Folkemøter i perioden 10. til 20. mars 2025

NB! Vi gjør oppmerksom på at datoene og lokasjonene kan bli gjenstand for endringer.

Folkemøtene i september 2024

I september 2024 ble det arrangert folkemøter i Tromsø kommune for å involvere innbyggerne i arbeidet med ny struktur. Møtene ble avholdt på ulike skoler, og de ga innbyggere, politikere, ansatte, foreldre og andre interessenter mulighet til å komme med innspill før det konkrete strukturforslag utarbeides.

Innspill fra møtene

Møtene tok opp en rekke viktige temaer, som:

  • Skolestørrelse og kapasitet: Mange stilte spørsmål ved om større skoler nødvendigvis gir bedre resultater, og flere uttrykte bekymring for hvordan store enheter påvirker relasjoner mellom elever og lærere, mobbing, samt fagmiljøets robusthet.
  • Transport og skolevei: Flere var opptatt av trafikksikkerhet rundt skolene og økt biltrafikk som følge av lengre skoleveier. Dette var særlig aktuelt i forbindelse med mulige endringer i skolekretsgrenser.
  • Fysisk og sosialt miljø: Deltakerne påpekte at fysiske rammer alene ikke er tilstrekkelig for å skape gode læringsmiljøer. Det ble uttrykt ønske om å kombinere god infrastruktur med sterk klasseledelse og et fokus på trivsel.
  • Rekruttering av fagpersonell: Flere understreket utfordringene med å rekruttere nok kvalifiserte lærere, særlig i distriktene. Mange var opptatt av at kommunen må ta høyde for fremtidig mangel på fagfolk i planene.
  • Elev- og barnehagemedvirkning: Det ble også fremhevet behovet for å involvere barn og ungdommer i beslutningsprosessene, spesielt når det gjelder utforming av skolene og barnehagene de selv skal benytte.

Den 18. september 2024 ble det arrangert et eget folkemøte som la særskilt vekt på barnehager og skoler i distriktene.

Folkemøtet fant sted i rådhuskantina på ettermiddagstid, og det var mulig å delta via Teams.

Les alle innspill og spørsmål som prosjektgruppen har notert og registrert i løpet av folkemøtene:

Trykk for å åpne og lese

Her presenteres de vesentligste punktene i prosjektgruppens arbeid gjeldende fra og med september 2024.

NårHvor og hva
Ettermiddager i uke 35, 36 og 37 i september 2024Folkemøter arrangeres i de ulike opptaksområdene i Tromsø kommune.
Oktober 2024Møte med alle barnehageledere om prosjektet, og informasjonsbrev sendes til alle rektorer og barnehageledere.
Oktober 2024Kommunestyret orienteres om prosjektet.
November 2024FAU-ledere og SU-ledere i skoler og barnehager involveres i prosjektet.
Januar 2025Konsultasjonsmøte med representanter for berørte samiske interesser.
18. februar 2025



Forslag til ny barnehage- og skolestruktur presenteres i forbindelse med formannskapsmøte. Forslaget legges ut til offentlig høring i åtte uker.
10. mars – 20. mars 2025Nye folkemøter arrangeres.
15. april 2025

Høringsfrist.
6. – 17. juni 2025Prosjektgruppa gjennomfører møter med ungdomsrådet, kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne, mangfolds- og integreringsutvalget, og med oppvekst- og utdanningsutvalget.
25. juni 2025Forslag til ny barnehage- og skolestruktur behandles i kommunestyret.

Tromsø kommune ønsker å sikre medvirkning fra lokalsamfunnet i prosessen med å utforme en ny struktur for barnehager og skoler. Den nye strukturen skal ta hensyn til både kapasitet, fagmiljø, geografiske hensyn og framtidig befolkningsvekst i ulike områder.

Kommunen ønsker så bred involvering som mulig fra blant annet barn, foresatte, ansatte, foreldreutvalg, samarbeidsutvalg, bydelsråd og utviklingslag.

Dersom du ønsker å sende innspill om fremtidens barnehage- og skolestruktur i Tromsø kommune, kan du sende innspillene på e-post til:

postmottak@tromso.kommune.no

Skriv «Ny barnehage- og skolestruktur» i emnefeltet.

Foretrekker du å sende som brevpost, kan du sende høringsinnspillet ditt til:

Tromsø kommune
Rådhuset, postboks 6900
9299 Tromsø

Merk konvolutten «Ny barnehage- og skolestruktur».

Høringsfristen er 15. april 2025.

Høringsinnspill publiseres i postlista

Tromsø kommune gjør oppmerksom på at innsendte høringsinnspill finner man i Tromsø kommunes postliste, som ligger under innsyn.tromso.kommune.no.

Nåværende skolestruktur i Tromsø kommune

Trykk for å åpne og lese.

Skolekretser og barnehager

Nåværende skolekretser og barnehagelokasjoner finner du i kommunens kartløsning Tromso.maps.arcgis.com.

Prinsipper for skolestruktur i Tromsø kommune

Prinsippene er første steg i en langsiktig planlegging for hvordan Tromsø kommune som skoleeier skal tenke dimensjonering, funksjonalitet og plassering av fremtidens skolebygg.

De skal bidra til å skape retning og forutsigbarhet i utformingen av den fremtidige skolestrukturen.

NB! Dokumentet ble vedtatt, publisert og kunngjort før 1. februar 2022 og oppfyller ikke dagens krav til universell utforming.

Tromsøbarnehagen – grunnlagsdokument for kommunale barnehagebygg (2019)

Grunnlagsdokumentet gir en retningsgivende beskrivelse til alle involverte parter i planlegging og etablering av Tromsøbarnehagen.

Dokumentet legger prinsipielle føringer for valg, og bygger på gjeldende lovverk og forskrifter år 2019.

Trykk for å åpne og lese

NB! Dokumentet ble vedtatt, publisert og kunngjort før 1. februar 2022 og oppfyller ikke dagens krav til universell utforming.

Om barnehager og skoler i Tromsø

Generell info om kommunens barnehage- og skoletilbud finner du under Barnehage og skole.

Lurer du på noe om kommunens arbeid med ny barnehage- og skolestruktur?

Ta kontakt med prosjektgruppa på nystruktur@tromso.kommune.no.

Det er avdeling for oppvekst, utdanning og kultur (AOUK) ved direktør Kari Henriksen som er prosjekteier.

Prosjektgruppen:

Leder:

Medlemmer:

  • May-Wenche Jensen, barnehage, AOUK
  • Gunn-Elin Jakobsen, seksjon for næring og bærekraft, bymiljø
  • Monica Johansen, fagleder økonomi, stab AOUK
  • Camilla Kristoffersen, juridisk rådgiver, stab, AOUK
  • Eirik Johansen, byggforvaltning, bymiljø
  • Arve Norgård, stab, bygg, bymiljø
  • Linn Naimak, hovedverneombud
  • Camilla Ratama, HTV UDF, barnehage
  • Linda Nilsen HTV, UDF, skole
  • Hege Beate Tveit, HTV, Fagforbundet
  • Maika Soleng, HTV, Fagforbundet
  • Marte Enoksen Loftås, skolelederforbundet
  • Wenke Sørensen, skolefaglig rådgiver

Om prosjektgruppas arbeid

Prosjektgruppa møtes som hovedregel annen hver uke.

Prosjektgruppa baserer sitt arbeid på blant annet kommuneplanens samfunnsdel (KPS) og kommuneplanens arealdel (KPA), barnehagebehovsplanen, lover, forskrifter og regler.