Hopp til hovedinnhold
Barneskolebarn står oppstilt i skolekorridoren med ryggsekker på. Smiler til fotografen.

Ny barnehage- og skolestruktur i Tromsø

Sammendrag

Tromsø kommunes ledergruppe (KLG) nedsatte i januar 2024 en prosjektgruppe, som har fått i oppdrag å lage forslag til en helhetlig, langsiktig og forutsigbar barnehage- og skolestruktur for hele Tromsø.

En fremtidig barnehage- og skolestruktur er viktig for at kommunen skal kunne levere gode oppvekst- og opplæringstilbud til våre yngre innbyggere.

Forslaget, som prosjektgruppen skal utarbeide, skal være kunnskaps- og innsiktsbasert og i tråd med lover, regler og overordnede føringer.

Barnehage- og skolestrukturen skal ta hensyn til forhold omkring det sosiale, økonomi, klima og miljø.

Forslaget forventes sendt på høring høsten 2024, og skal etter planen ferdigstilles og legges frem i kommunestyret i løpet av 2025.

Kommunen har utfordringer med tilgang på fagpersonell, synkende barnetall, og lite effektiv og kostnadskrevende bruk av kommunale barnehager og skoler som i tillegg har et stort vedlikeholdsetterslep.

Samtidig skal kommunen skape gode oppvekstsvilkår.

En endret fremtidig barnehage- og skolestruktur er viktig for at vi skal fortsette å levere gode tjenester med høy kvalitet til våre yngste innbyggere, og for å utnytte Tromsø kommunes ressurser der de trengs mest.

Leder:

• Arne Christian Vangdal, avdeling for bymiljø, stab

Medlemmer:

• Charlotte Karlsdatter Larsen, skole, avdeling for oppvekst, utdanning og kultur (AOUK)
  • May-Wenche Jensen, barnehage, AOUK
  • Gunn-Elin Jakobsen, seksjon for næring og bærekraft, bymiljø
  • Monica Johansen, fagleder økonomi, stab AOUK
  • Camilla Kristoffersen, juridisk rådgiver, stab, AOUK
  • Eirik Johansen, byggforvaltning, bymiljø
  • Arve Norgård, stab, bygg, bymiljø
  • Linn Naimak, hovedverneombud
  • Maiken Schønningsen Johnsen, eiendomsutvikling, bymiljø
  • Camilla Ratama, HTV UDF, barnehage
  • Linda Nilsen HTV, UDF, skole
  • Hege Beate Tveit, HTV, Fagforbundet
  • Maika Soleng, HTV, Fagforbundet
  • Marte Enoksen Loftås, skolelederforbundet

Om prosjektgruppas arbeid

Prosjektgruppa møtes som hovedregel annen hver uke.

Prosjektgruppa baserer sitt arbeid på blant annet kommuneplanens samfunnsdel (KPS) og kommuneplanens arealdel (KPA), barnehagebehovsplanen, lover, forskrifter og regler.

Arbeidet er også forankret i «Prinsippsak for skolestruktur», kommunestyresak 183/21.

Lurer du på noe om kommunens arbeid med ny barnehage- og skolestruktur, eller har du spørsmål om teamet?

Ta kontakt med prosjektleder Arne Christian Vangdal.

Det er avdeling for oppvekst, utdanning og kultur (AOUK) ved avdelingsleder Kari Henriksen som er prosjekteier.