Kvalitet i barnehagen

Kort fortalt

  • Barnehager og skoler i Tromsø har laget en felles plan for å styrke det pedagogiske arbeidet. Planen gir klare rammer og en felles retning for å sikre kvalitet gjennom hele utdanningsløpet.
  • Alle barn skal oppleve en trygg overgang mellom barnehage, skole og skolefritidsordningen.

Barns utvikling og læring starter allerede i barnehagealderen og legger grunnlaget for videre opplæring. Felles planen for kvalitetsutvikling i skoler og barnehager i Tromsø kommune fokuserer på fire viktige områder:

  • Tidlig innsats
  • Barn og unges medvirkning
  • Tverrfaglig samhandling
  • Inkludering

Ta gjerne kontakt med ledelsen i barnehagen eller skolen du og din familie tilhører dersom du lurer på hvordan de jobber med disse områdene.

Tromsø kommune har som satsningsområde å styrke laget rundt barn og unge. Som en del av dette arbeidet er det utarbeidet en veileder til foreldre for barnehage-hjem samarbeidet og skole-hjem samarbeidet.

Målet med veilederen er å øke kvaliteten på foreldresamarbeidet og sikre en felles praksis for alle kommunale barnehager og skoler.

Tromsø kommune har hovedansvaret for samarbeidet mellom barnehage, skole og SFO. Det er derfor utarbeidet en plan for denne samhandlingen. Barnehagens plikt er å bidra til at samarbeidet gir barna en trygg og god overgang.  

Intensjonen er at barnehager, skoler og SFO oppretter et forpliktende samarbeid som sikrer sammenheng i barns faglige og sosiale utvikling det siste året i barnehagen og det første året på skole og SFO.

Ta kontakt med barnehagen dersom du ønsker planen for overgangen mellom barnehage, skole og SFO.