Ny barnehage- og skolestruktur i Tromsø
Sammendrag
I fremtiden skal vi ha større barnehager og færre og større skoler i Tromsø kommune. Send oss gjerne dine spørsmål og innspill.
Ny barnehage- og skolestruktur er viktig for å gi gode oppvekst- og opplæringstilbud. Kommunen er derfor i gang med å lage forslag til ny struktur.
Forslaget forventes sendt på høring og framlagt i kommunestyret i løpet av 2025.
Tromsø kommunes ledergruppe (KLG) nedsatte i januar 2024 en prosjektgruppe, som har fått i oppdrag å lage forslag til en helhetlig, langsiktig og forutsigbar barnehage- og skolestruktur for hele Tromsø.
Forslaget, som prosjektgruppen skal utarbeide, skal være kunnskaps- og innsiktsbasert og i tråd med lover, regler og overordnede føringer.
Barnehage- og skolestrukturen skal ta hensyn til forhold omkring det sosiale, økonomi, klima og miljø.
Kommunen har utfordringer med tilgang på fagpersonell, synkende barnetall, og lite effektiv og kostnadskrevende bruk av kommunale barnehager og skoler som i tillegg har et stort vedlikeholdsetterslep.
Samtidig skal kommunen skape gode oppvekstsvilkår.
En endret fremtidig barnehage- og skolestruktur er viktig for at vi skal fortsette å levere gode tjenester med høy kvalitet til våre yngste innbyggere, og for å utnytte Tromsø kommunes ressurser der de trengs mest.
Oppsummert er det hovedsakelig tre momenter som fordrer ny barnehage- og skolestruktur i Tromsø kommune:
- Nedgang i barnetallet
- Utfordringer med å rekruttere kvalifisert personell til barnehage og skole
- Uforholdsmessig mange bygg med variert egnethet, vesentlige behov for vedlikehold eller oppgradering, og høy overkapasitet i skolene
De to første faktorene er ikke særegne for Tromsø, men er utfordringer man også ser nasjonalt i Norge.
Nåværende skolestruktur i Tromsø kommune
Skolekretser og barnehager
Nåværende skolekretser og barnehagelokasjoner finner du i kommunens kartløsning Tromso.maps.arcgis.com.
Prinsippsak om skolestruktur i Tromsø kommune
«Prinsippsak om skolestruktur i Tromsø kommune» er første steg i en langsiktig planlegging for hvordan Tromsø kommune som skoleeier skal tenke dimensjonering, funksjonalitet og plassering av fremtidens skolebygg.
Prinsippene skal bidra til å skape retning og forutsigbarhet i utformingen av den fremtidige skolestrukturen.
NB! Dokumentet ble vedtatt, publisert og kunngjort før 1. februar 2022 og oppfyller ikke dagens krav til universell utforming.
Tromsøbarnehagen – grunnlagsdokument for kommunale barnehagebygg (2019)
Grunnlagsdokumentet gir en retningsgivende beskrivelse til alle involverte parter i planlegging og etablering av Tromsøbarnehagen.
Dokumentet legger prinsipielle føringer for valg, og bygger på gjeldende lovverk og forskrifter år 2019.
NB! Dokumentet ble vedtatt, publisert og kunngjort før 1. februar 2022 og oppfyller ikke dagens krav til universell utforming.
Om barnehager og skoler i Tromsø
Generell info om kommunens barnehage- og skoletilbud finner du under Barnehage og skole.
I september 2024 ble det arrangert folkemøter i Tromsø kommune for å involvere innbyggerne i arbeidet med ny barnehage- og skolestruktur.
Møtene ble avholdt på ulike skoler i kommunen, og de ga innbyggere, politikere, ansatte, foreldre og andre interessenter mulighet til å komme med innspill før konkrete forslag utarbeides.
Innspill fra møtene
Møtene tok opp en rekke viktige temaer, som:
- Skolestørrelse og kapasitet: Mange stilte spørsmål ved om større skoler nødvendigvis gir bedre resultater, og flere uttrykte bekymring for hvordan store enheter påvirker relasjoner mellom elever og lærere, mobbing, samt fagmiljøets robusthet.
- Transport og skolevei: Flere var opptatt av trafikksikkerhet rundt skolene og økt biltrafikk som følge av lengre skoleveier. Dette var særlig aktuelt i forbindelse med mulige endringer i skolekretsgrenser.
- Fysisk og sosialt miljø: Deltakerne påpekte at fysiske rammer alene ikke er tilstrekkelig for å skape gode læringsmiljøer. Det ble uttrykt ønske om å kombinere god infrastruktur med sterk klasseledelse og et fokus på trivsel.
- Rekruttering av fagpersonell: Flere understreket utfordringene med å rekruttere nok kvalifiserte lærere, særlig i distriktene. Mange var opptatt av at kommunen må ta høyde for fremtidig mangel på fagfolk i planene.
- Elev- og barnehagemedvirkning: Det ble også fremhevet behovet for å involvere barn og ungdommer i beslutningsprosessene, spesielt når det gjelder utforming av skolene og barnehagene de selv skal benytte.
Den 18. september 2024 ble det arrangert et eget folkemøte som la særskilt vekt på barnehager og skoler i distriktene.
Folkemøtet fant sted i rådhuskantina på ettermiddagstid, og det var mulig å delta via Teams.
Les alle innspill og spørsmål som prosjektgruppen har notert og registrert i løpet av folkemøtene:
Her presenteres de vesentligste punktene i prosjektgruppens arbeid gjeldende fra og med september 2024.
Når | Hvor og hva |
---|---|
Ettermiddager i uke 35, 36 og 37 i september 2024 | Folkemøter arrangeres i de ulike opptaksområdene i Tromsø kommune. |
Oktober 2024 | Møte med alle barnehageledere om prosjektet, og informasjonsbrev sendes til alle rektorer og barnehageledere. |
Oktober 2024 | Kommunestyret orienteres om prosjektet. |
November 2024 | FAU-ledere og SU-ledere i skoler og barnehager involveres i prosjektet. |
Januar 2025 | Forslag til ny barnehage- og skolestruktur legges ut til offentlig høring i åtte uker. Orienteringsmøter arrangeres med tillitsvalgte og ledere i skoler og barnehager. |
Februar 2025 | Nye folkemøter arrangeres. |
Januar, februar og mars 2025 | Forslag til nytt planforslag presenteres for barn og unge. Det gis anledning til å komme med innspill. |
Januar, februar og mars 2025 | FAU- og SU-ledere i berørte barnehager og skoler involveres. Den offentlige høringen presenteres. Det gis anledning til å komme med innspill. |
Januar, februar og mars 2025 | Det arrangeres konsultasjonsmøter med representanter for berørte samiske interesser. |
Mars 2025 | Høringsinnspillene behandles politisk i Tromsø kommune. |
Mars 2025 | Prosjektgruppa ferdiggjør nytt planforslag etter høringsinnspillene. |
Mars 2025 | Drøfting med alle hovedtillitsvalgte. |
Mars 2025 | Styringsgruppa godkjenner ny plan – etter høringsinnspill. |
April 2025 | Prosjektgruppa gjennomfører møter med ungdomsrådet, kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne, mangfolds- og integreringsutvalget, og med oppvekst- og utdanningsutvalget |
Mai 2025 | Forslag til ny barnehage- og skolestruktur behandles i kommunestyret. |
Tromsø kommune ønsker å sikre medvirkning fra lokalsamfunnet i prosessen med å utforme en ny struktur for barnehager og skoler. Den nye strukturen skal ta hensyn til både kapasitet, fagmiljø, geografiske hensyn og framtidig befolkningsvekst i ulike områder.
Dersom du ønsker å sende innspill om fremtidens barnehage- og skolestruktur i Tromsø kommune, kan du sende innspillene på e-post til:
I arbeidet med forslag til ny barnehage- og skolestruktur ønsker Tromsø kommune å legge til rette for så bred involvering som mulig fra blant annet barn, foresatte, ansatte, foreldreutvalg, samarbeidsutvalg, bydelsråd og utviklingslag.
Leder:
- Arne Christian Vangdal, avdeling for bymiljø, stab
Medlemmer:
- May-Wenche Jensen, barnehage, AOUK
- Gunn-Elin Jakobsen, seksjon for næring og bærekraft, bymiljø
- Monica Johansen, fagleder økonomi, stab AOUK
- Camilla Kristoffersen, juridisk rådgiver, stab, AOUK
- Eirik Johansen, byggforvaltning, bymiljø
- Arve Norgård, stab, bygg, bymiljø
- Linn Naimak, hovedverneombud
- Camilla Ratama, HTV UDF, barnehage
- Linda Nilsen HTV, UDF, skole
- Hege Beate Tveit, HTV, Fagforbundet
- Maika Soleng, HTV, Fagforbundet
- Marte Enoksen Loftås, skolelederforbundet
- Wenke Sørensen, skolefaglig rådgiver
Om prosjektgruppas arbeid
Prosjektgruppa møtes som hovedregel annen hver uke.
Prosjektgruppa baserer sitt arbeid på blant annet kommuneplanens samfunnsdel (KPS) og kommuneplanens arealdel (KPA), barnehagebehovsplanen, lover, forskrifter og regler.
Lurer du på noe om kommunens arbeid med ny barnehage- og skolestruktur, eller har du spørsmål om teamet?
Ta kontakt med prosjektleder Arne Christian Vangdal.
Det er avdeling for oppvekst, utdanning og kultur (AOUK) ved avdelingsdirektør Kari Henriksen som er prosjekteier.