Lesekonkurransen for voksne er i gang. Lurer du på hva neste bok skal være for å fylle rutene på brettet? Her får du noen forslag fra våre bibliotekarer!
Kvinne med kort brunt hår, briller og grå-og-hvit-stripete skjorte holder to ark og smiler mot kamera. I bakgrunnen er vinduer og bokhyller. Foto.

Siste oppdatering 21. aug 2024, kl. 14:34

Publisert 23. mai 2024

Lurer du på hva lesekonkurransen for voksne er? Les mer her.

Nedenfor finner du lesetips innenfor noen av kategoriene på bingobrettet. Enkelte bøker kan passe til flere ruter - da velger du rett og slett hvilken rute du ønsker å krysse av. Om du vil ha flere forslag til bøker, kan du selvsagt spørre oss når du er innom - kanskje finnes det til og med ei rute for akkurat det i bingoen?

Ei bok utgitt det året du ble født

Det er ikke alltid så lett å finne ut hvilke bøker som ble utgitt da man selv kom til verden. Wikipedia har en oversikt over bøker utgitt i ulike tiår. Her kan du sjekke både den norske og engelske siden: bøker fra 1900-tallet på Wikipedia

Sakprosa

Tony anbefaler: Joel Halldorf – Bokens folk: En sivilisasjonshistorie fra papyrus til piksler
En gavepakke til alle som interesserer seg for menneskehetens samtale med seg selv på tvers av tid og rom, det hele muliggjort gjennom skriften. Hvorfor begynte vi å skrive? Hvordan har det at vi skriver og leser endret måten vi er i verden på? Hva har den teknologiske utviklingen betydd for hvordan vi forholder oss til skriften på? Halldorf gir oss en fascinerende innsikt i hvordan ulike bokteknologier har fått betydning for utviklingen av sivilisasjonsprosjektet gjennom tusener av år og opp til i dag. Et av årets høydepunkter!

Se forslag til flere sakprosa-bøker her

Ei bok som noen har forsøkt å forby

Anja anbefaler: Maia Kobabe - Gender queer
Kobabes tegnede memoar er en dypt personlig fortelling om identitet, kunst og å finne seg plass i en verden som ikke alltid vil godta annerledeshet.

Denne grafiske romanen har vært øverst på lista over bøker som er forsøkt sensurert i USA de siste årene. Vi har den på norsk og engelsk.

Se forslag til flere bøker som noen har forsøkt å forby her

Ei bok som har blitt filmatisert

Marte anbefaler: David Grann - En amerikansk forbrytelse
Ikke bare er dette en av de mest grusomme sakene i amerikansk historie, det er også en av de mest innviklede og overraskende! Historisk gir den et tydelig bilde av hvor undertrykket og vanskjøttet amerikansk urfolk til alle tider har vært, særlig i møte med goder som hvite nybyggere ser på som tiltusket og ufortjent. Selve saken er så dyptgående og utspekulert at det rett og slett er sjokkerende. Grann skriver medrivende og grundig. En av de beste «true crime»-bøkene jeg noensinne har lest. P.S.: leser du denne, kan du velge om du vil krysse av for sakprosa eller filmatisert bok!

Se forslag til flere filmatiserte bøker her

Ei bok på nynorsk

Marte anbefaler: Maren Uthaug - Ein lykkeleg slutt
En slektsroman som ingen annen!
Historien er original, sær og innimellom direkte avskyelig. Uthaug har et eksepsjonelt godt språk, og det legges ingen fingre imellom når hun beskriver stinkende, kloakkfylte gater i 1800-tallets København, eller den utillatelige tiltrekkinga en begravelsesagent kjenner i møte med iskald hud. Til tross for dens mørke og til dels groteske tematikk, er dette en bok du garantert kommer til å sluke!

Se flere bøker skrevet på nynorsk her

Ei bok du har fått anbefalt av noen - for eksempel en bibliotekar

Tony anbefaler: Roberto Bolaño – Nazistisk litteratur i Amerika
Forventningene var høye da biblioteket mottok det tidlige mesterverket av den chilenske kultforfatteren Robert Bolaño på norsk, og gleden var mer enn stor da romanen viste seg å være akkurat så god som skussmålene skulle ha det til. Med en fabuleringsevne som er få forfattere forunt, forfatter forfatteren fiktive forfatterportretter, alle med det til felles at de omhandler forfattere som lefler med fascistisk tankegods eller sverger til den fascistiske ideologien. Dette høres kanskje tørt ut, men fortvil ikke; romanen er morsom som fy, samtidig som den hensetter leseren til å reflektere rundt forholdet mellom kunst og ideologi og liv og verk, på en måte som er ansporende slik bare en virkelig god roman kan være.

Anja anbefaler: Betty Smith - Det vokser et tre i Brooklyn
Jeg ble skikkelig begeistra da jeg plukket opp denne litt tilfeldig for noen år siden. Vi følger ungjenta Francie Nolan og hennes arbeiderklassefamilie i Brooklyn på starten av 1900-tallet. Det er et liv i en bydel preget av fattigdom og hardt arbeid. Likevel er romanen proppfull av Francies observasjoner, hennes humor, drømmer og smittende livslyst. Denne romanen er lettlest og fengende, men den sitter likevel i. Når merkelige, men fine øyeblikk oppstår i hverdagen - når jeg ser eller hører noe rart - tenker jeg ofte: «dette hadde Francie Nolan likt.»