Ofte stilte spørsmål

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ikke finner svar på det du lurer på her.

Lån og lånekort

Du må ha et lånekort for å låne. Hvis du ikke har det fysiske med deg, kan du bruke det digitale lånekortet på Min side. Du kan også skaffe deg et digitalt lånekort om du ikke er registrert som låner fra før. Tjenesten krever at du identifiserer deg ved hjelp av ID-porten.

Ta kontakt med oss, så sperrer vi det midlertidig mens du leter etter det. Dersom du ikke finner lånekortet, kan du kjøpe et nytt på biblioteket.

Du kan låne så mye du vil, så lenge du husker å levere innen fristen. Det samme gjelder bestilling av materiale.

Ja, du kan forlenge lånene dine opptil tre ganger selv. Les mer om å forlenge lån her.

Du vil få en hentemelding på SMS eller e-post når boka er klar til å hentes. I meldingen får du også en hentefrist.

Ja, du kan låne på filialene og levere på hovedbiblioteket og omvendt. Vi sender bøkene til rett sted med budtjenesten.

Gebyr og erstatning

Vi ønsker at du leverer tilbake boka. Da vil erstatningssummen tilbakeføres til din konto.

Vi ønsker at du leverer den tilbake. Når du gjør det, vil du etter hvert få en ny faktura hvor summen på den innleverte boka er trukket fra totalbeløpet.

Tilgang

Når hovedbiblioteket er stengt, kan du levere i den blå boksen som står i gangen mellom kinoen og biblioteket.

Du kan signere en kontrakt om tilgang til meråpent bibliotek. Les alt om tilbudet her

Ja, hvis du tidligere har signert kontrakt og brukt vårt meråpne tilbud, gjelder dette fortsatt. Du kan enkelt sjekke om du har tilgang til meråpent ved å logge deg inn i Bibliofil-appen. Dersom du har tilgang, står det på forsiden.

Ja, du kan bestille grupperom som vanlig.

På hovedbiblioteket er det tilrettelagt tilgang på følgende måter:

  • En fysisk ledelinje utenfor biblioteket leder inn mot hovedinngangen.
  • Hovedinngangen har glassdører som åpnes automatisk. Dørene er merket med kontrastfarge.
  • Toalett for mennesker med nedsatt funksjonsevne finnes på inngangsplanet (nøkkel låner du i hovedskranken) og på barneavdelingen.
  • Vi har teleslynge i hovedskranken og i veiledningsskranken på barneavdelingen.
  • Alle utlånsautomater har heve -og senkefunksjon.
  • Vi har tilrettelagte bøker og medier for barn og voksne.

Leie av rom og lokaler

Vi har et åpent område på plan 2 i biblioteket som brukes til større arrangementer. Se pris, og send oss en forespørsel ved å fylle ut arrangementsskjemaet vårt

Ja, vi har ett rom tilpasset større grupper. Det kan brukes til arrangementer og diverse møter. Se pris, og send oss en forespørsel ved å fylle ut skjemaet på denne siden

Det er gratis å låne våre tre grupperom. Du kan nå ordne med reservering av rom selv via verktøyet BookUp.

Min side og digitale tjenester

Du kan be om et nytt passord via Min side. Når du har logget inn med nytt passord, gå inn på Min profil som ligger under Min side i menyen. Her kan du endre både PIN-kode og passord hvis du ønsker det. Du kan også slå på muligheten for å logge inn med både PIN-kode og passord.

PIN-koden bruker du hvis du skal komme inn i selvbetjent åpningstid, eller hvis du låner bøker ved hjelp av QR-koden på automatene våre. Passordet brukes kun til innlogging på Min side, og gir bedre sikkerhet enn en PIN-kode. Hvis du ikke har opprettet deg et passord, er det fortsatt PIN-koden som gjelder når du logger deg inn på nett.

Det er flere ting du kan sjekke:

  • Lånekortet ditt må være tilknyttet Tromsø bibliotek og byarkiv.
  • Hvis du oppretter bruker via e-post, pass på at det er den samme e-posten som ligger i vårt låneregister. Det kan du sjekke på Min side.
  • Pass på at du har skrevet lånenummeret ditt rett. Det er en N etterfulgt av tall.
  • Sjekk at du har rett PIN-kode. Du kan også ta kontakt med oss for å få tilsendt en ny.
  • Gå inn i innstillinger og sjekk at Tromsø ligger under 'mine bibliotek'. Dersom det ikke gjør det, legg inn lånekort og PIN-kode på nytt.