Vi har spurt våre bibliotekarer hvilke bøker som ga de beste leseopplevelsene i året som gikk. Kanskje finner du noen nye lesetips blant våre favoritter?

Siste oppdatering 05. jan 2024, kl. 16:35

Publisert 04. jan 2024

Se alle bøkene og bestill dem her!

Annes favoritter: unik sakprosa og Augustpris-vinner

Fra fjoråret vil jeg framheve en knallgod sakprosabok som gir et unikt bilde inn i et unikt land. I «Fri» skriver Lea Ypi om sin egen oppvekst i Albania under og etter diktaturet. Dette er skildret i et godt språk som også til tider er humoristisk. Lea Ypi er nå professor i politisk teori og filosofi ved London School of Economics så «Fri» er en usedvanlig klok bok om et usedvanlig land.

Forsidebilde

Av skjønnlitteratur er det også vanskelig å velge blant så mange bøker, men en bok som føltes litt annerledes fordi den er så teknisk finurlig skrevet og med et presist språk er «Detaljene» av Ia Genberg. Her møter vi fire viktig personer i hovedpersonens liv som ikke lenger er del av hennes liv, men som har påvirket henne gjennom livet. Denne boka vant Sveriges mest prestisjetunge pris, Augustpriset i 2022.

«Vi lever så mange liv inne i livet vårt, mindre liv med mennesker som kommer og går, venner som forsvinner, barn som vokser opp, og jeg forstår aldri hvilket av livene mine som er selve rammen.»

Ia Genberg, Detaljene

Heidis favoritt: varmt og treffende om nære relasjoner

Elizabeth Strout - Åh, William!
Dette er ei varm fortelling som handler om våre relasjoner til andre mennesker og hva de betyr for oss, og hvordan vi forstår dem og oss selv. På treffende vis setter hovedpersonen Lucy Barton ord på noen av livets store spørsmål som kjærlighet, foreldreskap og tilhørighet.

Lenes favoritt: nytt blinkskudd fra Maria Parr

Maria Parr - Oscar og eg
Dette er fjorårets beste barnebok, og en klar favoritt for meg. Her møter vi Ida og hennes lillebror Oscar, og Ida er historiens forteller. Bli med på lek og sprell, ville påfunn og få et innblikk i hvor fin hverdagen egentlig er. Parr skriver om både morsomme, fine og triste øyeblikk i livet. Passer fint til høytlesning, for denne kan små så vel som store like!

Johannes favoritter: fantasy og fagstoff

Forsidebilde

The narrow road between desires av Patrick Rothfuss åpner en herlig sidedør til universet i kongedreperkrøniken gjennom Bast, en av hovedhistoriens bi-karakterer. Fefolkets utvekslinger av tjenester, varer og avtaler med mennesker krever en dreven trikser for å beherske – de fleste kommer til kort. Det er ren lykke å følge Bast mens han manøvrerer korte og lange spill for å berge skinnet etter å ha brutt en av fefolkets viktigste regler: ingen gaver! Denne boka kan passe for både ungdom og voksne.

Herbjørn Andresen: Arkivrett. Dokumentasjon av aktiviteter, handlinger og hendelser er viktig på mange områder i samfunnet. Andersen fører leseren gjennom det komplekse rettsfeltet mellom lovverk som regulerer de enkelte arbeidsprosessene og forholdet til offentlighets-, personverns-, åndsverks- og  arkivlovgivningen. Denne boka er en øyneåpner som bør ligge på skrivebordet til alle ledere, arkivarer, system- og dokumentasjonsforvaltere – spesielt i offentlig sektor.

Regines favoritter: skeiv feelgood og grøss for nybegynnere

Erik Eikehaug - Skatten og tyven
Skeiv romantisk komedie. Feelgood med dybde. I boka møter vi Vetle som er sønn av den kjente barnebokforfatteren Hjalmar Vesser. Han og broren Fartein prøver å følge i farens fotspor når det kommer til det å bli forfatter, noe som er mer vellykket for Fartein. Vetle har i teorien en kjæreste, som ikke bor hos han for tiden. Han har et manus han har slitt med å fullføre og han har et kne som stadig hopper ut av ledd. Men så møter han Tord, en han tidligere ønsket å kalle sin – og da er det enkelte ting som endrer seg.

T. Kingfisher - What moves the dead
Grøss for nybegynnere, kanskje? Basert på "Fall of the house of Usher" av Edgar Allan Poe. Veteran Alex Easton får vite at sin barndomsvenninne Madeline Usher er døende og reiser for å være hos familien under denne tiden. Hen opplever at Madeline går i søvne på natten og til tider høres hun ikke ut som seg selv når hun snakker, som om det var noen eller noe som hadde kontroll over kroppen hennes. Med hjelp fra en britisk soppekspert og en amerikansk, prøver Alex å finne ut hva som skjer med familien Usher.

Tonys favoritt: tusenårets største leseopplevelse!

Mircea Cărtărescu - Solenoid

Forsidebilde

Ikke bare fjorårets, men tiårets, eller la meg bare klaske til med tusenårets største leseopplevelse til nå. Fortelleren, en versjon av Cărtărescu som aldri ble forfatter, sitter og skriver på en slags dagbok der han dokumenterer en rekke anomalier han har opplevd i sitt noenogtredve år lange liv, samt grubler over den tragedien det er at vi er født med en bevissthet som i øyeblikk kan fornemme at det finnes en virkelighet utenfor den vi erfarer, men som ikke er i stand til å begripe denne andre virkeligheten, eller virkelighetene. En roman som tar for seg de virkelig store spørsmålene om hvem vi er og hvorfor vi er her, samtidig som den byr på noen fantastiske skildringer av București, byen som er prosjektert som et friluftsmuseum over melankolien og alle tings forfall. Herlig dystert, altså, men ikke uten et slags håp eller en åpning for at man, bare man prøver hardt nok, kan bryte ut av fengselet vi alle er født inn i (riktig nok bare for å komme inn i et litt større fengsel osv. osv.)