Du har kanskje hørt om Murakami, men blitt overveldet av alle bøkene slik at du ikke har kunne velge. Eller du har kanskje hatt lyst til å prøve en japansk roman, men ikke visst hvilken forfatter du skulle begynne med.

En bok med fronten framover, med tittel "Kafka på stranden". Bak ligger en stabel med fem andre bøker. Foto.

Siste oppdatering 22. okt 2021, kl. 8:15

Publisert 22. okt 2021

Det kommer selvfølgelig an på hva du liker å lese og dine preferanser, men Haruki Murakami er iallfall en plass å starte hvis du vil lese noe japansk. Som Murakami-fan vil jeg si at det selvfølgelig er mulig å starte på hvilken som helst bok av han, men her vil jeg framheve et par som kan være en fin start.

Murakami passer veldig bra for unge folk, men det er aldri for sent å prøve Murakami.

Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping

Murakami er mest kjent for sine romaner, men han har også skrevet et par bøker som kan kalles selvbiografiske. Hvis du ikke ønsker fiksjon, så anbefaler jeg å lese Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping. Som tittelen viser så handler det om løping, men det går fint an å lese den selv om man ikke er interessert i løping. Det handler om livet til Murakami selv og litt om litteraturen hans, og man får et godt innblikk i hvordan han tenker.

Kafka på stranden

Murakamis forfatterskap deles vanligvis inn i hans realistisk romaner, og i hans romaner med et fantastisk eller magisk tilsnitt. Den sistnevnte kategorien, magisk realisme, kan oppleves som rar, men det er det som er så fantastisk med Murakami.

Hvis man vil ha en typisk Murakami-roman, vil jeg foreslå Kafka på stranden. Det er den jeg vil anbefale å starte med. Her følger vi den 15-årige Kafka Tamura som har rømt hjemmefra, samtidig som vi får en parallellhistorie om den eldre Nakata. Det starter realistisk, men tar av etter hvert med snakkende katter, en magisk stein, fisker som faller ned fra himmelen og så videre … Men først og fremst er det en rørende historie om å finne seg selv, det vi kan kalle en typisk «coming of age»-roman som beskriver overgangen fra barn til voksen.

Selv startet jeg med en av bøkene hans som ikke blir lest så mye, men det fikk meg likevel hektet. Jeg er ikke noen science fiction-fan, men Hardkokte egg og eventyrland var utrolig fascinerende og ulik alt jeg hadde lest på det tidspunktet. Likevel er ikke Hardkokte egg og eventyrland den boka jeg vil anbefale deg å starte med.

Norwegian Wood

Hvis man vil ha den delen av Murakami som er realistisk, ingen snakkende katter, ingen brønner og ingen fisker som faller ned fra himmelen, vil jeg anbefale Norwegian Wood. Det handler om kjærlighet, men det blir mørkt. Denne boka er også filmatisert og filmen er vakker (den kan lånes på dvd hos oss hvis man har noe å spille den på).

Novellene og romanene

Ellers er en fin start å lese noen av novellene hans, for eksempel Første person entall som kom på norsk i 2021. Hvis man ikke blir helt hektet vil jeg likevel anbefale å ikke gi opp, men prøve seg på en roman for jeg synes at romanen hans er best. Novellene hans er litt ujevne.

Hvis man ikke har stamina til å starte på en av hans mursteinsromaner kan man prøve After Dark. Det er Murakami i konsentrert form. Handlingen foregår over kun en natt. Norwegian Wood er heller ikke så lang, men den er som sagt ikke helt typisk Murakami.

Kunne også anbefalt Drapet på kommandanten for den oppsummerer på en måte all hans filosofi/tanker og har med det mest av det typiske Murakami. Men anbefaler å starte med Kafka på stranden hvis man vil prøve den typisk magisk realisme Murakami-romanen, og Norwegian Wood hvis man vil lese en hans realistiske romaner.

«Things are not what they seem» – Murakami, 1Q84

Skrevet av Anne B.