Norge åpner opp og alt er endelig bra. Eller, er det det? Hvordan har hjemmeskole, kohorter og restriksjoner påvirket den psykiske helsa til barn og unge? Og får man det automatisk bra igjen når pandemien er over?

Kvinne holder omkring sin tenåringsdatter. Foto: Ron Lach, pexels.com

Siste oppdatering 04. mar 2022, kl. 14:05

Publisert 04. mar 2022

Vi har nå en generasjon med barn og unge som har levd i en helt annen virkelighet enn foreldregenerasjonen. De har opplevd å få hverdagen snudd opp ned. De vokser opp i en klimakrise, en pågående pandemi og plutselig ble det krig i Europa. Hvordan skal vi møte dette som foreldre og voksne, slik at våre unge står best mulig rustet til å håndtere det?

Linda Svorken er psykologspesialist og jobber i Lavterskelteamet og BUP.  Ingrid Buvik Lundesgaard er tenåring og derfor ekspert på å være ung i en hverdag som har vært alt annet enn normal. Sammen vil de illustrere eksempler på sårbare barn og unge og si noe om hva som er viktig for å ivareta de unges behov fremover.
I tillegg vil SLT-koordinator Bjarne Woll fra Tromsø kommune snakke om Ungdata-tallene fra 2021 og hvordan kommunen følger opp funn fra Ungdata.

Temakveldene er et samarbeid mellom helsestasjon for ungdom på Tvibit, Forebyggende tjenester, Familiens hus, sosiallærere på ungdomstrinnet og Tromsø bibliotek og byarkiv.

Sted: Hovedbiblioteket, plan 2
Tid: 23. mars kl. 19.00