Manga er det japanske ordet for tegneserie, og har en spesiell tegneseriestil som skiller seg ut fra vestlige tegneserier. Hvis du ikke har lest manga før, men har veldig lyst til å teste det ut, så har vi noen gode anbefalinger her!

Kvinne i rutete skjorte står lent mot en bokhylle og leser i ei bok. Foto.

Siste oppdatering 04. mai 2022, kl. 20:09

Publisert 04. mai 2022

Et av kjennetegnene ved manga er at boka leses fra høyre til venstre, på samme måte som man leser tradisjonell japansk håndskrift. Selv om manga har sin opprinnelse i Japan, har forkjærligheten for denne typen tegneserie spredt seg verden over. Som alt av tegneserier finnes det manga som har forskjellige sjangre, tar opp forskjellige temaer og det finnes noe for alle aldre. Her er noen av våre tips:

Fullmetal Alchemist

I Amestris, hvor historien finner sted, er alkymi den mest brukte vitenskapen i samfunnet. Alkymister kan transmutere hva de vil til noe annet, men det finnes regler de må følge her. Den første er at man bare skal lage noe av samme masse som ingrediensene man bruker, og den andre er at man ikke skal gjøre om noe til mennesker eller gull.

Våre helter i historien, Edward og Alphonse Elric, bestemmer seg for å bryte en av disse lovene da moren deres dør grunnet sykdom. De har ikke tenkt til å forvandle noe til gull, men de bestemmer seg for å prøve å bringe moren tilbake fra de døde. Som man kanskje kan regne med, så går det ikke helt som planlagt...

Actionfylt og spennende serie, med fokus på familie og vennskap, som også preges av interessant verdensbygging.

Mangaen finnes på engelsk.

Mitt helteakademia

I en verden hvor de fleste er født med spesielle evner og hvor superhelter er en del av hverdagen, følger vi unge Izuku Midoriya, en gutt som er født uten spesielle evner, men som har et sterkt ønske om å bli en av fremtidens store superhelter. Med japans største superhelt, All Might, som forbilde, jobber Midoriya så hardt han kan for å komme inn på U.A. - den beste skolen i landet for unge aspirerende helter. Er store drømmer og et heltemodig hjerte nok for å klare det?

Veldig spennende serie for deg som liker superhelter!

Mangaen finnes på norsk.

Nana

Fortellingen handler om to jenter med samme navn, Nana, og deres historie etter at de tilfeldigvis møtes på samme tog, på vei til samme by, hvor de ender opp med å bo i samme leilighet. Det eneste som skiller dem er hvor forskjellige de er som personer. Den ene er mer "jentete”, mens den andre er av punk-rock typen. Selv om de er vidt forskjellige mennesker, med forskjellige drømmer og ambisjoner om livet, ender de opp å forme et veldig spesielt vennskap som blir satt på prøve i tide og utide.

En mer hverdagslig serie med mer drama en action og om det å finne seg selv som ung voksen.

Mangaen finnes på norsk.

A man & his cat

Er akkurat det tittelen forteller. Dette er en manga om en eldre mann som adopterer en katt fra dyrebeskyttelsen og hvordan livene deres er sammen i etterkant. Dette er den perfekte manga for katteelskere og den som gjerne vil lese noe mer hverdagslig og hjertevarmt.

Hvis du som skribenten av denne artikkelen ønsker å grine over vennskapet mellom en mann og hans katt, så er denne mangaen høyst anbefalt.

Mangaen finnes på engelsk.