Etter en lang vinter med god trening (?) er det endelig løpssesong igjen. Først årets høydepunkt: Midnight Sun Marathon. Deretter kommer terreng- og fjelløpene på rekke og rad. I Tromsø arrangeres både Tromsø skyrace og Tromsø Mountain Challenge. Da kan det passe med bøker som gir et innblikk i ultraløpingens ekstraordinære verden.

Bibliotekar Silje omtaler bøker om løping

Siste oppdatering 13. mai 2022, kl. 13:06

Publisert 13. mai 2022

Noe av det mest forunderlige i løpeverden er de menneskene som springer langt og lengre enn langt, eller høyt og bratt. Når maraton ikke lenger er nok. Når smerte er noe man ser fram til, ikke prøver å unngå. Når hallusinasjoner er helt normalt... Ultraløping trosser vanlig logikk. Likevel er denne brutale og utfordrende sporten en av de idrettene som vokser raskest i verden. Hvorfor? Hva er det egentlig som gjør at noen av oss vil utsette seg for så ekstreme utfordringer, både fysisk og mentalt? Hvor går grensene for menneskets utholdenhet? Her er noen løpebøker å bli fascinert av eller la seg inspirere av:

Hvordan blir man en ultraløper?

Adharanand Finn har skrevet boken The rise of the ultra runners : a journey to the edge of human endurance. Finn er journalist og maratonløper, og får i oppdrag å dekke et av verdens tøffeste ultraløp, Marathon des Sables, som går gjennom ørkenen i Oman. Han stiller opp relativt uforberedt, og etterpå lurer han på hva i all verden som skjedde – og hva ultraløp egentlig handler om. Han bestemmer seg for å delta på UTMB – Ultra-Trail du Mont-Blanc – en samling ultraløp som går rundt Mont Blanc i Frankrike. Men veien dit er lang, og underveis intervjuer han mange av de mest sentrale løperne (eller fargerike karakterene...) i sporten, trekker historiske linjer, undersøker menneskets fysiske og psykiske forutsetninger for utholdenhet – og ikke minst beskriver han sin egen ultraløpereise, som går både til store høyder og knusende lavmål. Boka gir oss en innsikt i hva som finnes på grensen til menneskets utholdenhet. Det er lærerikt, spennende, engasjerende og inspirerende. Fullstendig galskap, men dypt fascinerende. Adharanand Finn er også forfatteren av Løpe med kenyanere : på jakt etter hemmelighetene til verdens raskeste folk.

Når man elsker fjell!

En av løperne som er mye omtalt i The rise of the ultra runners, er Killian Jornet. Han regnes som en av verdens beste ultra- og fjelløpere og bodde en periode i Tromsø. Her var han blant annet med på å starte Tromsø Skyrace. Jornet har skrevet boka Løpe eller dø, der han beskriver lidenskapen, lidelsene og filosofien som ligger bak noen helt forbløffende (og halsbrekkende) idrettsprestasjoner. I denne selvbiografien får du være med fra (den veldig tidlige!) starten hjemme i Catalonia, til de største ultraløpene i verden og tilbake igjen til en stor utfordring: å løpe gjennom Pyreneene, hele veien fra Atlanterhavet til Middelhavet. Killian Jornet har vunnet mange av de lengste og hardeste terrengløpene i verden, som UTMB, Grand Raid, Western States Endurance Run og Hardrock Hundred Mile Endurance Run. Han har flere fartsrekorder, og satte i 2018 FKT på legendariske Bob Graham Round i The Lake District på 12 timer og 53 minutter. I ultraløpemiljøet er han nærmest en legende. Han sier selv at han elsker fjell, og helst tilbringer hver eneste dag på fjellet, sommer som vinter. Jornet har også skrevet Above the Clouds: how I carved my own path to the top of the world.

Veien tilbake

Hillary Allen er også en av ultraløperne som nevnes i Finns bok. Hun var en av verdens beste kvinnelige skyracere da hun i 2017 deltok på Tromsø Skyrace. Ikke langt fra toppen av Hamperokken, halvveis i et løp på 50 km, falt hun over 45 meter og overlevde på mirakuløst vis, men skadet seg alvorlig. I boka Out and back : A Runner's Story of Survival Against All Odds (2021) skriver hun om veien tilbake til løpingen og det livet hun elsker, om kampen for å rehabilitere kroppen, å mestre motgang og å få tilbake troen på seg selv. Hun forteller en historie om både fysisk og psykisk bedring og en hardt tilkjempet kunnskap om at veien framover ikke alltid går i ei rett linje, at helbredelse tar tid og at prosessen med å gjenoppdage seg selv er pågående. Out and back er ei inspirerende historie om motstandsdyktighet og hva det betyr å gjenoppbygge livet ditt, en dag og et skritt (bokstavelig talt) om gangen. En påminnelse om å leve uten frykt, og at uansett hvilken motstand du møter, så har man alltid mer indre styrke enn man aner.