Utdeling av Drømmestipendet

Sarah Adekoya er tildelt Drømmestipendet 2024, og hun får utdelt stipendet innen fagområdet Skapende skriving. Bli med på utdelingen på biblioteket!

Kvinne med mørkt, krusete hår og svart, kortermet topp ser inn i kamera. Foto.

Drømmestipendet er et samarbeid mellom Norsk Tipping og Norsk Kulturskoleråd. Stipendet går til unge kulturutøvere mellom 18-25 år. Årets vinner mottar stipendet av representanter fra Norsk Tipping / Norsk Kulturskoleråd og Ordfører Gunnar Wilhelmsen. I tillegg til selve utdelingen vil Sarah lese noe av det hun har skrevet, og det blir musikkinnslag fra Kulturskolen.

Sarah Adekoya er født og oppvokst i Tromsø. Da hun var 16 år flyttet hun og familien til Bergen hvor hun nå bor.

Sarah skriver om seg selv:
Hei! Jeg heter Sarah Adekoya, og er mange ting: 22 år gammel, andregenerasjonsinnvandrer fra Nigeria, et Guds barn, medisinstudent og elev på Samlaget sin forfattarskule. For tiden tar jeg fri fra medisinstudiet (til alles forferdelse - hva kommer til å skje med min fremtid nå?), for å få tid til å gjøre det eg egentlig vil: å være forfattar. Nå bruker jeg tiden min på å skape de bøkene jeg skulle ønske jeg kunne ha lest da jeg var yngre; bøker om sterke, svarte jenter som vet sin verdi og ikke lar folk tråkke på de. I tillegg har de, med litt hjelp, makten til å endre verden. For det har jeg også.

Hovedbiblioteket, plan 2