SPION ELLER BROBYGGER?
Vi tar pulsen på folk-til-folk-samarbeidet med Russland fremover

- Legg til i kalender2023-04-27 17:00:002023-04-27 19:00:00Title Som følge av krigen i Ukraina er de fleste folk-til-folk-prosjektene mellom Norge og Russland lagt på is. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Samtidig har en rekke kunstnere og journalister rømt fra Russland og jobber fra eksil med å korrigere den russiske historiefortellingen. Fra politisk hold i Norge oppfordres aktører til å opprettholde et minimum av kontakt med russiske partnere slik at samarbeidet kan tas opp igjen når situasjonen tillater det. Samtidig bes nordmenn om å være aktsomme for ikke å bli utsatt for russisk spionasje. Etter at 15 russiske diplomater ble erklært uønsket i Norge er det bilaterale forholdet mellom Norge og Russland gått fra kaldt til iskaldt.

Det norske Barentssekretariatet har administrert midler fra utenriksdepartementet gjennom flere tiår med mål om å stimulere til kontakt og samarbeid med russiske aktører. En rekke kunstnere, journalister, festivaler, organisasjoner og institusjoner har deltatt i dette samarbeidet, og hatt det som en viktig del av sin virksomhet og inntektskilde.

• Er det trygt og tilrådelig å fortsette kontakten når situasjonen tilspisser seg mellom landene?
  • Hvilken rolle kan kunst- og kultur spille som plattform for dialog med Russland fremover?
  • Hva går tapt når den mellommenneskelige kontakten og dialogen opphører?

DELTAKERE

Erlend Svardal Bøe, stortingsrepresentant Høyre.

Margrethe Alnes, ansvarlig for Barentssekretariatets prosjektfinansieringsordning.

Amund Trellevik, leder Barents Press Norge.

Ekaterina Bespalova, scenekunstner.

Lisa Hoen, festivalsjef for Tromsø Internasjonale filmfestival.

MODERATOR:
Anja Kristine Salo, koordinator Internasjonalt seminar.

Hovedbiblioteket, plan 2