Putins krig mot det frie ord: hvordan skille propaganda og sannhet?

- Legg til i kalender2022-10-06 17:00:002022-10-06 19:00:00Title Da Russland invaderte Ukraina for sju måneder siden, satte president Putin ikke bare i gang en krig på ukrainsk jord som til nå har tatt titusener av liv og ført til enorme ødeleggelser. Russland gikk også til angrep på det som var igjen av kritisk og undersøkende presse i landet. Mange journalister og redaktører har reist fra Russland, og de som er igjen risikerer enormt mye dersom de ikke støtter regimet. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic
  • Hva skjer med dem som fortsatt tar til motmæle mot den russiske krigføringen i Ukraina?
  • Hvordan fungerer propagandaen fra fronten i sosiale medier?
  • Hva gjør de etablerte mediene i Norge for å verifisere informasjon fra Russland og Ukraina?
Innledere:

Jan Gunnar Furuly
Journalist i Aftenposten, styremedlem Barents Press Norge og med lang erfaring fra internasjonale graveprosjekter. Jobber nå med å verifisere bilder og videoer fra krigshandlingene i Ukraina og opprør i Russland.

Amund Trellevik
journalist i Investigate Europe og styreleder i Barents Press Norge. Har jobbet i 15 år med russisk media og sivilt samfunn.

Ordstyrer: Gunhild Gjørv, professor i sikkerhetsstudier ved Universitetet i
Tromsø – Norges arktiske universitet