PATRIARKENS STØTTE TIL PUTIN
Hvordan legitimerer den
russisk-ortodokse kirke krigen?

- Legg til i kalender2022-10-27 17:00:002022-10-27 19:00:00Title For å drive krig trenger Russland mer enn soldater, våpen og militær-strategi. De er avhengig av en fortelling som gir mening til den lidelsen som propagandaen ikke kan skjule. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Siden Russlands invasjon i Ukraina har den russisk-ortodokse kirkens overhode, patriark Kirill, bidratt til en fortelling som tar for seg vestens moralske forfall og de lange linjene i Russlands historie.

Hvordan har forholdet mellom kirke og stat utviklet seg i Russland de siste årene?

Hvordan bidrar den russisk-ortodokse kirken til å legitimere angrepet på Ukraina?

Hvilke konsekvenser har støtten til krigen for ortodokse kristne i Russland, Ukraina og ellers i verden?

Deltakere:

Vebjørn Horsfjord