Internasjonalt seminar-fattigdom og ulikhet: hvordan rammer det barna?

- Legg til i kalender2022-09-15 17:00:002022-09-15 19:00:00Title Fattigdom blant barn og barnefamilier har i mange år vært økende. Det gjelder både ute i den store verden, men også her hjemme. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

I Norge lever nå så mye som hvert tiende barn i en fattig familie, og Tromsø bidrar til denne statistikken. Fattigdom har negative konsekvenser for barna her og nå, for mulighetene de får som voksne – men også for samfunnet. Gjennom FNs bærekraftsmål har Norge forpliktet seg til å minst halvere andelen barn som lever i fattigdom innen 2030, og regjeringens samarbeidsstrategi "Like muligheter i oppveksten" har som mål å forhindre at fattigdom går i arv.

Vi spør:

• Hvilke konsekvenser har fattigdom for det enkelte barn, og for samfunnet som helhet?
  • Hvordan skal norske myndigheter sørge for at alle barn blir inkludert og får delta?
  • Hva kan vi gjøre lokalt for å snu utviklingen?

Innledere:

Stina Eiet Hamberg