DEN SKEIVE FARE: Hvorfor er det polske samfunnet blitt så homofobt?

OBS! Dette seminaret vil foregå på engelsk.

- Legg til i kalender2022-11-10 18:00:002022-11-10 20:00:00Title OBS! Dette seminaret vil foregå på engelsk. Det blir stadig vanskeligere å være skeiv aktivist i Polen. De blir ofte trakassert, truet og utsatt for vold for sin fredelige innsats for skeives rettigheter, og er ekstra utsatt på grunn av en homo- og transfobi som går hele veien opp til landets regjering og president. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Aktivister opplever en målrettet overvåking og trakassering av politiet, og blir forsøkt brakt til taushet gjennom rettssaker som kriminaliserer deres politiske engasjement.
De langvarige rettsprosessene fører til økonomiske belastninger som bøter og advokatutgifter, samt dårligere psykisk og fysisk helse.

Hvilke kamper står de polske aktivistene overfor i dag?

Hvorfor angriper myndighetene sitt eget sivilsamfunn?

Er det liberale demokratiet i Europa under angrep?

Deltakere:

Magda Dropek
polsk Lhbtiq-aktivist.

Mikołaj Czerwiński
kampanje-koordinator for Amnesty International, Polen.

Moderator:
Patricia Kaatee