Atomvåpen og sikkerhet i nord

- Legg til i kalender2022-09-24 10:00:002022-09-24 12:30:00Title Arrangementet har søkelys på baseavtaler og på nedrustuning, og på spørsmålet om hvorfor nei til atomvåpen er viktig for sikkerheten i nord. Vi starter med innlegg fra fire innledere, såspørsmålsrunde og pause og avslutter med panelsamtale om ‘Hvordan jobbe for nedrustning og avskaffing av atomvåpen? Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Innledere:

Håkon Elvenes er advokat i Tromsø og leder NAM, organisasjonen Nei til Atomdrevne Militærfartøyer i Tromsø. NAM arbeider for å få slutt på Tromsø som havn for atomubåter.

Elvenes vil snakke om: Ti grunner til arbeide imot at Tromsø skal ha atomubåthavn.

Ingeborg Breines har lang erfaring fra nasjonalt og internasjonalt fredsarbeid. Hun har vært president i Det internasjonale fredsbyrået (IPB), og spesialrådgiver og direktør i UNESCO i hovedkontoret i Paris og på kontoret i Islamabad og Genève.

Breines vil snakke om: Den som vil ha fred, ruster ned.

Jon Hellesnes er forfatter og professor emeritus i filosofi ved Universitetet i Tromsø. Jon Hellesnes fikk i 2010 Språkrådets pris for sitt forfatterskap. I 1995 fikk han Melsom-prisen for boka På grensa.

Hellesnes vil snakke om: Baseavtalen og den norske serviliteten. Om å binde Norge til krigsmakta USA der ekspertar nå fryktar eit høgreekstremt regimeskifte etter 2024.

Randi Rønning Balsvik er historiker og professor emerita ved Universitetet i Tromsø. Afrikansk historie og nordnorsk historie er sentralt i hennes forsking. Hun har foreslått at fredsprisen i 2022 skal gå til Johan Galtung.

Balsvik vil snakke om: Finst det andre middel enn våpen og krig? Om Johan Galtungs arbeid for fred.

De faglige innledningene etterfølges av en panelsamtale: Hvordan jobbe for nedrustning og avskaffing av atomvåpen?

Paneldeltakere: Stig Lægdene, domprost i Tromsø

Reidar Høifødt, Norske leger mot atomvåpen