100% Arabica - Styrking, håp og motstand

Legg til i kalender2023-01-21 13:00:002023-01-21 13:00:00Title Rollen som historieforteller utforsker kraften filmindustrien har til å bygge verdener, danne minner og forandre oppfatninger. Vi skal se på hvem som forteller historiene og hvem som ikke gjør det, og belyse hvorfor det betyr noe. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Tromsø Internasjonale Filmfestival samler fire arabiske filmskapere og filmene deres til en paneldiskusjon over en kopp arabisk kaffe for å stille disse spørsmålene og prøve å finne svarene. Hvordan former arabiske filmskapere sine originale historier til fullverdige filmer? Hvilke prosesser følger de når de utvikler sine ideer? Hvilken rolle spiller filmkuratorer og programmerere i fremhevingen av bestemte historier?

Paneldeltakere:
Firas Khoury (Alam, 2022)
I Firas Khourys fengslende spillefilmdebut møter vi en gruppe palestinske videregåendeelever bosatt i Israel som tvinges til å glemme. Når Israels uavhengighetsdag nærmer seg, konfronteres de med risikoen ved å huske sin egen historie.

Jumana Manna (Foragers, 2022)
Foragers blander fiksjon og dokumentar om planter som vokser i Israel-Palestina. Dette danner et konkret grunnlag som eksemplifiserer juridiske, etniske og klassebaserte forskjeller mellom palestinere og israelere i de okkuperte områdene rundt Jerusalem, Galilea og Golanhøydene.

Mohammed Abugeth (The Devil's Drivers, 2021)
Fattige palestinere tvinges til å finne ulovlig arbeid i Israel, og menneskesmuglere frakter dem over grensen. Denne thriller-aktige dokumentarfilmen skildrer det livsfarlige arbeidet til smuglerne og avdekker grunnene til at de utsetter seg for risikoen.

Ordstyrer: Mohamed Jabaly

Dato