Boklansering med Lene Haugsdal

Velkommen til lansering av diktsamlingen "Det jeg ikke sier" av Lene Haugsdal på Tromsdalen bibliotek

Lene vokste opp i en liten bygd i Nordhordland, men flyttet til Tromsø i 2006, og jobber som Barne- og Ungdomsarbeider. Imidlertid brenner hun også for psykisk helse og kvinnehelse. Hun var med og startet Landsforeningen 1001 dager, har skrevet kronikker og frontet fødselsdepresjon, og inkontinens. Hun har også jobbet litt med prosjekter vedrørende småbarnsforeldres og småbarns psykiske helse i regi av UIT.

Da hun ble mor, fikk hun en alvorlig fødselsdepresjon og varige fødselsskader. Dagene ble fryktelig tunge, med mange vanskelige tanker, følelser og angst, som hun ikke visste hvordan hun skulle klare å formidle, forklare, eller bearbeide på en god måte. Da ble skrivingen av dikt, redningen. Etter hvert, begynte hun også å bli inspirert av andre mennesker omkring seg.

Hun sier hun er flinkere til å skrive om det triste og vanskelige i livet, enn det positive. Kanskje fordi det føles som det vanskelige, da blir lettere å komme seg igjennom og bearbeide. Mens når hun og de rundt seg har det bra, så vil hun bare «være» i det. Alle diktene i boken er skrevet med utgangspunkt i virkelige tanker, følelser, inntrykk og opplevelser. Noen ganger hennes egne, andre ganger andres.

Diktene hennes handler om nære ting, som hun håper mange kan kjenne seg igjen i. Dette er ikke en bok full av oppmuntringsdikt, men heller en bok som beskriver livets nedturer og små lysglimt, på en nær og ekte måte. Flere har sagt at diktene hennes treffer dem rett i hjertet og at de gjerne føler at det kunne vært deres egne ord.

Tromsdalen bibliotek