Boklansering: Latin-Amerika i dag med Benedicte Bull

- Legg til i kalender2022-01-29 12:00:002022-01-29 13:00:00Title Tromsø bibliotekTromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Latin-Amerika er på ny gjenstand for stormaktenes konkurranse om naturressurser. I boka Latin-Amerika i dag gir Benedicte Bull et levende innblikk i hvordan den nye kampen om Latin-Amerika utspiller seg.

I sentrum for framstillingen står framferden til stormaktsaktører som Kina, Russland og EU, som nå kjemper med USA om makt og innflytelse i regionen. I tillegg ser Bull nærmere på latinamerikanernes mange strategier konfrontert med endringene i regionen – og hvordan historiske, etniske, kulturelle, økonomiske og politiske bånd mellom Latin-Amerika, Midt-Østen, Spania og andre deler av verden, inkludert Norge - former den nye interessekampen som pågår.

Du kan møte forfatteren i samtale med Mads Qvist Fredriksen på Tromsø bibliotek lørdag 29. januar kl. 13.00.

Benedicte Bull er professor i statsvitenskap ved Senter for Utvikling og Miljø (SUM) ved Universitetet i Oslo. Hun er kjent som en av Norges fremste forskere på Latin-Amerika.Mads Qvist Fredriksen er direktør ved Arctic Economic Council. Han har en master i Midt-Østenstudier. Hans interesse- og arbeidsfelt er særlig i skjæringspunktet mellom internasjonal politikk og næringsliv.

Tromsø bibliotek