Foredrag: Den største forbrytelsen og familien Sakolsky i Tromsø

Velkommen til historisk foredrag på hovedbiblioteket.

- Legg til i kalender2022-10-12 16:00:002022-10-12 17:00:00Title Velkommen til historisk foredrag på hovedbiblioteket. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Ruth Sakolsky ble det yngste offeret fra Tromsø, da hun to og et halvt år gammel døde i Auschwitz. I dag vitner mange tomme sider i hennes bevarte minnealbum, som skulle vært fylt med bilder av viktige hendelser i livet, om den største forbrytelsen.I dagene før Nazi-Tysklands invasjon av Sovjetunionen 22. juni 1941 pågrep det tyske sikkerhetspolitiet potensielle fiender av Det tredje riket i Nord-Norge. Sellik Sakolsky ble arrestert måneden før datteren Ruth Sakolskys ettårsdag og sendt til fangeleiren på Sydspissen. Herfra ble han sendt til Grini fangeleir og senere til Auschwitz. Arrestasjonene av de nordnorske jødene var begynnelsen på holocaust i Norge.

I november 1942 startet arrestasjonene av eldre, kvinner og barn over hele landet. De arresterte jødene fra Nord-Norge ble sendt sørover kort tid etter arrestasjonene 26. november 1942, og blant disse var Rebekka og Ruth Sakolsky. Dette var et ledd i den systematiske utryddelsen av alle jøder.Foredraget gir et innblikk i hendelsene omkring utryddelsen av de nordnorske jødene og familien Sakolskys skjebne i den største forbrytelsen.

Marianne Neerland Soleim jobber som førsteamanuensis i historie ved Norges arktiske universitet, og er en av de fagansvarlige til utstillingen “Hvem er du når verden brenner” ved Norges arktiske universitetsmuseum.

Hovedbiblioteket, plan 2