Petersborggata åpen for trafikk

Onsdag 3. juli ble første del av prosjektet overlevert til Tromsø kommune. Gata og fortauene er asfaltert og nytt rekkverk er montert.

Gyllenborgbrua åpnet 2024

Siste oppdatering 01. aug 2024, kl. 14:43

Publisert 03. jul 2024

De første bilene tok gata i bruk like etter klokken 13:00.

Da hadde leder av Miljø-, idrett-, kultur- og samfunnsutviklingsutvalget, Kari Helen Skog, foretatt åpningen.

Representanter for Troms fylkestrafikk, Tide buss, entreprenør Herbjørn Nilssen og Tromsø kommune var til stede. Flere forbipasserende, på sykkel eller til fots, fikk servert kaffe og kake og uttrykte sin glede over at gata igjen er tilgjengelig.

Bygd for å vare

Skog ga de frammøtte en god innføring i Gyllenborgbruas opprinnelse på 1960-tallet og det krevende arbeidet som nå er gjennomført. Hun rettet også takk til naboer og trafikanter som tålmodig har levd med omkjøringer og byggestøy. Med tydelig henvisning til prosjektledelsen og entreprenøren, forsikret hun at den nye strekningen vil være til nytte i de neste 100 år.

Les mer om prosjektet her.

Bussene er tilbake fra mandag 8. juli. Mer ruteinformasjon finner du her.