Hopp til hovedinnhold
Viser Petersborggata med ny asfalt.

Oppgradering av Gyllenborgbrua

Sammendrag

Petersborggata, fra Gyllenborg skole og nordover, ble bygget opp av 35 brupilarer på 1960-tallet. Strekningen kalles Gyllenborgbrua, og nå er brukonstruksjonen erstattet av en betongvegg.

Siste nytt fra prosjektet

Onsdag 3. juli ble Petersborggata åpnet for all trafikk.

Prosjektet er imidlertid ikke helt ferdig ennå. Arbeidet fortsetter med drensarbeid bak gymsalen på Gyllenborg skole.

Viser anleggsområdet med gravemaskiner i skolegården nord i Gyllenborg skole
Dette bildet av anleggsområdet i skolegården er tatt i slutten av juni 2024.

I tillegg skal anleggsområdet nord for skolen settes i stand igjen.

De blå smijernsrekkverkene som ble tatt ned før arbeidet startet, skal nå settes opp igjen. Rekkverkene er ferdig restaurert og vil bli montert høsten 2024 eller våren 2025. Ny tiltenkt plassering er i området ved krysset mellom Kirkegårdsvegen og Petersborggata, og i Skolegata. 

I slutten av august starter også arbeidet med å forberede den nye betongveggen til kunstnerne som skal utsmykke denne. Kunstnerne starter sitt arbeid når veggen er klar.

Vei og fortau

Petersborggata er bygget opp av 35 brupilarer og et massivt betongdekke som kalles Gyllenborgbrua. Brua ble bygget på midten av 1960-tallet. Den er fundamentert på løsmasser.

Viser Gyllenborgbrua fra skolegården
Slik så brua ut fra undersiden av Petersborggata før den ble revet.
Dette bildet er tatt fra skolegården i Gyllenborg skole.

Vi har nå utbedret Gyllenborgbrua, som bærer deler av nordgående kjørefelt og fortau i Petersborggata.

Arbeidet består i å rive hele brua og etablere en spuntvegg (en betongvegg som holdes på plass av stålbjelker som slås ned i bakken og danner en sammenhengende vegg) på 185 meter.

Inni teltet på anleggsområdet langs Petersborggata
Her ser du hvordan det så ut inni teltet hvor den nye betongveggen ble støpt. Vi brukte teltet til å beskytte mot vær og for å holde temperaturen oppe. Kvaliteten på betongen blir dårligere hvis det er for kaldt.

Etter at betongveggen var ferdig, ble det fylt ut masser og bygget opp ny vei, inkludert fortau på begge sider. Fortauet på østsiden er nå blitt bredere enn det var før.

Det er Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS som utfører arbeidet.

Blått rekkverk og kunst på den nye betongveggen

Petersborggata har fått et nytt rekkverk som er i henhold til dagens krav om sikkerhet, da med tanke på blant annet høyde og styrke.

Vi har allerede restaurert de blå rekkverkene i Kongsbakken og i Kirkegårdsvegen. Petersborggata har også et slikt blått rekkverk. Nå er dette sendt til Senja for å restaureres. Vi jobber fortsatt med å finne en ny plassering for dette rekkverket.

Den nye spuntveggen som holder veien oppe, er godt synlig fra skolegården og fra sentrum. Før kunne man gå inn under brua, men nå er altså brua erstattet av en betongvegg. Denne veggen skal dekoreres med grafittikunst. Det blir mest sannsynlig både på nord- og sørsiden av Gyllenborghallen.

Petersborggata er én av de mest brukte hovedveiene inn og ut av Tromsø sentrum. Veien er mye brukt av buss og myke trafikanter. Mange av de som er innom veien er elever ved Gyllenborg skole og Kongsbakken videregående skole. Derfor er det viktig at både vei og fortau er i god stand.

Østre del av veien er bygget opp av ei betongbru. Gyllenborgbrua ble bygget på midten av 1960-tallet og er støttet opp av 35 brupilarer. Disse pilarene har stått der i mange år, og det er derfor på tide å erstatte den gamle konstruksjonen med en ny løsning. Den nye løsningen er å sette ned en spuntvegg på 185 meter på østsiden, som holder den nye veien på plass.

Når vi bygger opp veien igjen, vil fortauet på østsiden (nærmest Gyllenborg skole) bli litt bredere enn det var før. Både kjørebanen og fortau på begge sider av veien får ny asfalt.

I tillegg ønsker vi at den nye konstruksjonen skal forbedre estetikken sett fra skolegården på Gyllenborg skole og fra sentrum.

Derfor skal vi renovere det blå rekkverket og få grafittikunst på betongveggen både på nord- og sørsiden av Gyllenborghallen.

Arbeidet startet i mai 2023. Prosjektet var planlagt ferdigstilt innen årsskiftet, men ble forsinket. Det siste laget med asfalt ble lagt i slutten av juni 2024 og veien åpnet for fullt tidlig i juli 2024.

Prosjektet er ikke helt ferdig ennå, og arbeidet fortsetter i skolegården på Gyllenborg skole.

Petersborggata var stengt for bil- og busstrafikk mens arbeidet pågikk. Det betydde blant annet at Troms fylkestrafikk måtte finne nye ruter for busslinjer som vanligvis gikk i Petersborggata.

Noe av maskinarbeidet, særlig spunting, medførte også noe støy i området. Det var også en del anleggstrafikk i området under hele prosjektperioden.

Kart over anleggsområde for arbeid på Gyllenborgbrua
Her kan du se en oversikt over anleggsområdet: Rosa: her arbeides det i vei. Blå: brakkerigg. Oransje: rigg- og lagringsområde.

Ta kontakt med:

  • Prosjektleder Christine Dahl (enhet for veg) på telefon 93 69 13 96 eller e-post.