Nå er gatekunstnerne ferdige

Etter to uker med regn og sludd, er grafittikunstnerne ferdige med å spraymale veggen på Forhåpningen trykkbasseng.

Forhåpningen trykkbasseng dekket av gatekunst

Siste oppdatering 12. okt 2023, kl. 12:50

Publisert 12. okt 2023

Forhåpningen trykkbasseng har ikke blitt malt på 20 år, men i august ble veggen pusset og gitt et nytt strøk maling. For å unngå at veggen blir tagget ned med grafitti av lav kvalitet, har Tromsø kommune gitt profesjonelle gatekunstnere i oppdrag å dekorere bygget.

Kunstnerne startet arbeidet mandag 25. september, og ble avsluttet 10. oktober.

Les mer om gatekunstprosjektet her.

Jobbet i regn og sludd

Grafittimiljøet i Tromsø pleier å samle seg til såkalte «The Arctic Writers Grafitti Jam», hvor de møtes ei langhelg og samarbeider om å utsmykke en vegg. I sommer jobbet de med veggmaleriene i Søndre Tollbodgate, mest kjent for det store portrettet av Roald Amundsen.

Siste uka i september startet de arbeidet med å fylle hele veggen rundt trykkbassenget med maling. Arbeidet skulle ta ei uke, men på grunn av mye regn og sludd, ble arbeidet forsinket.

Mandag 10. oktober var veggkunstprosjektet ferdig.

To bilder i collage viser Forhåpningen trykkbasseng før og etter at gatekunstprosjektet startet.
Her ser du Forhåpningen trykkbasseng før og etter kunstprosjektet.

Se bilder og film fra malingen

Kunstnerne har delt trykkbassenget inn i to seksjoner:

• Seksjon A: Fronten mot vei er et bestillingsverk fra kommunen hvor tema er drikkevann.
  • Seksjon B: På resten av bygget har temaet vært åpent og kunstnerne har samarbeidet for å lage en sammenhengende produksjon med farger som passer til seksjon A.
Her kan du se film som viser arbeidet fra start til slutt.

Se bilder av resultatet