Forhåndsstemming hos Losen

Fredag 25. august fra kl. 12:00 – 14:00 kan de som ønsker det avgi sin stemme hos Losen, Skippergata 1c.

Miljøarbeider hos Losen Astrid Amundsen Eriksen

Siste oppdatering 25. aug 2023, kl. 8:16

Publisert 24. aug 2023

Tilbudet er først og fremst til de som benytter seg av tilbudene hos Losen. Men alle er velkommen. Våre valgmedarbeidere tar imot deg og forhåndsstemmen din med et smil. Bare husk å ta med legitimasjon.

-Det er første gang vi gjør dette sier Heidi Lydersen, leder av valgsekretariatet i Tromsø kommune. Nå prøver vi ut tilbudet for innbyggere som har utfordringer med psykisk helse eller rus. Det er viktig at alle som vil stemme får muligheten. For disse målgruppene kan det å møte opp i travle lokaler med mange mennesker som for eksempel rådhuset eller kjøpesenter være utfordrende. Med dette tilbudet ønsker vi å senke terskelen for å avgi stemme. Det å delta i valg styrker muligheten til å koble seg på samfunnet og bidra aktivt i demokratiet. Målet med tiltaket er å utjevne forskjeller i valgdeltakelse. Jeg har møtt mange velgere som etter å ha puttet stemmeseddelen i urnen smiler stort og gir uttrykk for at det kjennes godt å få gjort sin borgerplikt, avslutter Lydersen.

Leder av valgsekretariatet Heidi Lydersen
Heidi Lydersen, leder av valgsekretariatet i Tromsø kommune

Samarbeid

Tilbudet om forhåndsstemming har kommet til ved samarbeid mellom flere aktører som har tilsvarende målgrupper. Cafe X, Crux huset, Mental helse og Fontenehuset har alle bidratt til å mobilisere flere velgere.

Velkommen til Losen

– Vi åpner dørene hos oss klokken 10 og serverer fredagskaffe og kake til alle som kommer innom. De siste ukene har det vært mye snakk om politikk blant brukerne våre. De er opptatt både nasjonale og lokale saker. Målgruppen vår er underrepresentert i valgsammenheng. Dette er et godt terskelsenkende tilbud som kan øke valgdeltakelsen hos mennesker med utfordringer med psykisk helse eller rus, sier miljøterapeut Astrid Amundsen Eriksen hos Losen Aktiv.

Du kan forhåndsstemme fra kl. 12:00 – 14:00 hos Losen. Lokalet ligger i Skippergata 1c, 3. etasje, samme hus som cafeen Pust. Rett ovenfor Kysten hus.

Usikker på hvordan du stemmer? Slapp av, våre valgmedarbeidere hjelper deg slik at du får avgitt din stemme. Bare husk å ta med legitimasjon.

Her kan du lese mer om valg.