Barnehagebesøk på renseanlegg

I januar var førskolebarna fra Fjellvegen barnehage på besøk i renseanlegget på Tomasjord.

Barn fra Fjellvegen barnehage på besøk i Tomasjord renseanlegg

Siste oppdatering 24. jan 2023, kl. 12:54

Publisert 24. jan 2023

I Fjellvegen barnehage i Tromsdalen har førskolebarna jobbet med et forskningsprosjekt i samarbeid med Nordnorsk vitensenter og Universitetet i Tromsø.

Førskoleklubben har forsket på hvor vannet kommer inn i barnehagen, og hvor det går ut. Barna har sett på plantegninger over barnehagebygget, og de har undersøkt rørene.

Derfor tok barnehagen kontakt med Tromsø kommunes seksjon for vann og avløp, og inviterte seg selv på besøk på et av våre anlegg.

Vi valgte det som ligger nærmest barnehagen, og inviterte barna til renseanlegget på Tomasjord. Her kan du se en kort film fra besøket:

Renser avløpsvann i flere anlegg

Kommunen har seks renseanlegg (se kart nedenfor).

Alt avløpsvann fra kjøkken, bad, toaletter og industri havner i avløpsnettet. Avløpsvannet renner i hovedsak av seg selv, men i enkelte områder må også pumpestasjoner benyttes for å få avløpsvannet frem dit det skal.

Før avløpsvannet slippes ut i havet, går det gjennom et renseanlegg der avløpet behandles mekanisk gjennom siling. Deretter føres avløpet ut i sjøen der naturen selv gjør resten av renseprosessen. For å dokumentere at naturen tåler utslippet av avløp, må kommunen hvert fjerde år gjennomføre en resipientundersøkelse.

Kart over renseanlegg
De grønne strekene viser alle våre avløpsrør. De seks røde prikkene viser hvor renseanleggene våre ligger.

Vil du vite mer om hvor drikkevannet kommer fra, og hvordan avløpet håndteres? Da kan du besøke denne siden.