Kystsoneplanen ute på høring – frist: 18. februar

Har du interesse av hvordan Tromsøregionens sjøarealer og tilhørende strandsoner skal forvaltes de neste ti årene, kan du nå komme med innspill.

Kystsoneplanen for Tromsøregionen 2022-2032 er lagt ut på høring. Her illustrert med to padlere i hver sin kajakk som padler på blikkstille hav badet i sol

Siste oppdatering 20. jan 2022, kl. 14:42

Publisert 10. des 2021

Planen er et samarbeid mellom Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommuner og ligger ute til høring med høringsfrist 18. februar 2022.

Kystsoneplanen 2022-2032 har vært arbeidet med i omlag to år, og skal i løpet av våren 2022 erstatte nåværende kystsoneplan som ble vedtatt i 2015.

Kystsoneplanen er kommuneplanens arealdel for sjøområdene med tilhørende strandsone og skal angi hovedtrekkene i hvordan arealene skal brukes og vernes, og hvilke viktige hensyn som må ivaretas ved disponering av arealene. Planen skal bidra til gjennomføring av kommuneplanens samfunnsdel og er et strategisk verktøy i arbeidet med å sikre forvaltning av sjøarealene i tråd med prinsippene om bærekraftig utvikling.

Planlegging i sjøområdene gjøres i et regionalt perspektiv for å i større grad kunne ivareta en helhetlig forvaltning av kystsonen.

Ønsker du å lære mer om den kommende kystsoneplanen eller ønsker du å komme med innspill, da anbefaler vi deg å sjekke ut tromso.kommune.no/kystsoneplan.

Se folkemøtet i opptak

Vi inviterte til et folkemøte på Teams den 19. januar 2022 der vi presentere planforslaget og høstet innspill. Folkemøtet kan du se i opptak på våre nettsider eller på Youtube: