Teknisk svikt rammet overføring av bekymringsmeldinger
Til nå er det oppdaget at fire meldinger som er sendt inn via nasjonal port for bekymringsmeldinger ikke har kommet fram. Feilen ligger i overføringen av meldinger mellom leverandørsystemet Visma Familia og Nasjonal portal for bekymringsmeldinger. Feilen gjelder meldingsskjema for både privatpersoner og for offentlige instanser.
– Tre av meldingene vil kunne spores tilbake igjen, mens én melding har gått tapt, sier Anne Lium Berger, seksjonsleder for barn og familie i Tromsø kommune.
Innholdet i meldingene har ikke kommet på avveie.
– Dette er en svært alvorlig sak. Vi har nå oppgradert systemet, og jobber på spreng med å kartlegge om omfanget, sier Berger.
Barnevernet i 244 norske kommuner benytter den samme tekniske løsningen. Oslo og Bergen kommune er blant de som er rammet av den samme feilen.
Ring for bekreftelse
Hvis du ønsker å sende en bekymringsmelding til barnevernet, anbefaler vi nå at du også ringer oss på telefon 95 19 52 40, for å få bekreftet at meldingen er kommet fram.