Elg i boligfelt

Den siste tidens store snøfall har gjort at elgen enkelte steder i kommunen har trukket nærmere bebyggelse og vei.

Elg i boligfelt
Elg i boligfelt. Foto: K. Brekmo

Siste oppdatering 08. mar 2023, kl. 22:31

Publisert 08. mar 2023

Særlig fra Kvaløysletta og sørlige del av Kvaløya har kommunen fått mange rapporter om elg langs veien, og i boligfelt.

Dyrene finner mat på steder hvor det er lett å ferdes.

Vi oppfordrer folk til å vise tålmodighet og respekt for dyrene. De forflytter seg gjerne videre etter en tid.

Man bør ikke nærme seg dyrene, men holde avstand og heller ta en omvei om mulig.

Elg utenfor kjøkkenvindu. Foto:Linda Johannessen

Kommunen får mange henvendelser om flytting av dyrene, men vi har lang erfaring i at dette ikke er et tiltak som fungerer godt, og gjerne ender opp med å stresse dyrene unødig.

Vi minner om at du bør holde hunden din i bånd, og at man også videre ut over våren må ta hensyn til både vilt og rein som har hatt en hard vinter.

Nyt synet av disse flotte dyrene, våre største innbyggere.