Tromsø blir ungdomshovedstad i 2026

Mandag kveld ble det offentliggjort at Tromsø gikk av med seieren for den gjeve tittelen for 2026.

Feiring av Europeisk Ungdomshovedstad tittel på scenen i Lublin

Siste oppdatering 25. mar 2024, kl. 13:28

Publisert 27. nov 2023

-Det er helt fantastisk at Tromsø har blitt utnevnt til Europeisk ungdomshovedstad 2026! De andre fire byene var sterke konkurrenter og hadde gode søknader, så det er utrolig morsomt at juryen har valgt ut vårt konsept «TRUE NORTH - Tromsø 2026» som vinner, sier Tromsøs varaordfører Sigrid Bjørnhaug Hammer.

Sammen med Luna Drecker (Tromsø ungdomsråd), Asen Nechev (Tromsø ungdomsråd), Martine Lødding (spesialkonsulent Tvibit), Silje Olsen Engenes (informasjonsansvarlig Tvibit), Brynjar Saus (ungdomsrepresentant), Vetle Bo Saga (ordførerens rådgiver) og Sif Vik (prosjektleder Tvibit), er varaordføreren til stede i Lublin denne uka i forbindelse med utnevnelsen.

Tromsø er en av fem byer som var kandidat til å bli Europeisk ungdomshovedstad i 2026, sammen med byene Vila do Conde (Portugal), Málaga (Spania), Izmir (Tyrkia) og Sarajevo (Bosnia-Hercegovina).

Søknadsprosessen har vært et stort samarbeidsprosjekt mellom offentlige og private aktører i hele Nord-Norge og Arktis. Ungdomsråd, ungdomsorganisasjoner og frivillige ungdommer har vært sentrale i hele prosessen.

Leder for Tromsø ungdomsråd Luna Drecker feirer sammen med varaordfører Sigrid Bjørnhaug Hammer og resten av delegasjonen fra Tromsø

Representant for ungdomsrådet Luna Drecker forteller at dette prosjektet vil bidra til større grad av ungdomsmedvirking i hele regionen.

– Målet er å gjøre hele Nord-Norge til et bedre sted for ungdom og unge voksne å LEVE, BO og SKAPE, understreker Drecker.

Les mer om Europeisk ungdomshovedstad her: European Youth Capital | European Youth Forum