Var først i å teste helt nytt læreverktøy om samer

Elevene i 5. trinn på Prestvannet skole gir tommel opp til det splitter nye, digitale verktøyet. Via verktøyet lærer elevene om samer, samekulturen og samisk historie.

Elevene i 5. klasse på Prestvannet skole smiler og viser tommel opp. Poserer sammen med lærere og kommunetopper.

Siste oppdatering 16. apr 2024, kl. 16:43

Publisert 08. jan 2024

Samisk digital kunnskapspakke for tromsøskolen er læreverktøyet som nå tas i bruk i alle trinn ved alle kommunale grunnskoler i Tromsø.

Læreverktøyet skal øke kunnskapen blant Tromsøs barn og unge om samer og samisk språk, kultur og historie med særlig vekt på tromsøområdet.

Mandag 8. januar 2024 ble verktøyet lansert. De aller første skoleelevene som fikk teste det var 5. trinn ved Prestvannet skole.

Verktøyet fungerer slik at elevene logger seg på en nettside (portal) med skole-PC-en sin. I portalen kan man blant annet lese om samisk språk, kultur og historie – og delta i quiz.

Mer kunnskap – mindre hets

I kunnskapspakken, som tar utgangspunkt i læreplanmål om samisk språk og kultur, finnes ressurser som passer alle grunnskoleelever i tromsøskolen.

I tillegg til økt kunnskap, er et av målene at verktøyet på sikt skal bidra til å forebygge hets og rasisme mot samer.

Leder i oppvekst- og utdanningsutvalget og formannskapsmedlem Pål Julius Skogholt (SV), som var til stede på lanseringen på Prestvannet skole, har tro på verktøyet.

– Jeg tror at en del av samehetsen kommer av at det samiske blir oppfattet som noe fremmed, at det blir oppfattet å være som noe som ikke tilhører Tromsø, sier Skogholt og legger til:

– Denne digitale lærepakken viser at det samiske er en selvsagt del av Tromsø. Den kunnskapen tror jeg vil bidra til at det blir mindre samehets i Tromsø

Se smakebiter

Ressursene i kunnskapspakken er organisert etter temaene identitet, historie, årstider og naturen.

Klikk på bildene for å forstørre:

Samarbeid med Sametinget

Samisk digital kunnskapspakke for tromsøskolen er utviklet av selskapet LearnLab i samarbeid med Tromsø kommune.

– Jeg tror dette blir et fantastisk fint verktøy for tromsøskolen. Det er viktig at barna våre blir kjent med den samiske historien i Tromsø, og at det samiske alltid har vært en viktig del av Tromsø, sier utvalgsleder Pål Julius Skogholt.

Anskaffelsen og utviklingen av kunnskapspakken er forankret i samarbeidsavtalen mellom Sametinget og Tromsø kommune.