Økonomisk omstilling og Handlingsprogrammet 2025-2028
Tromsø kommune står i en krevende økonomisk situasjon som gjør det nødvendig å endre måten vi jobber på, skal vi sikre gode og bærekraftige tjenester til innbyggerne våre. I årene framover må vi bruke ressursene våre smartere. Vi vil satse mer på fellesskapsløsninger og forebyggende tiltak, som gir innbyggerne støtte til å mestre sin egen helse og livskvalitet.
Utfordringene er mange – vi opplever en sterk kostnadsvekst, ser effektene av klimaendringer og må tilpasse oss en ny demografisk utvikling. Dette betyr at vi må prioritere strengt og jobbe for å gjøre kommunen mer bærekraftig på både kort og lang sikt. Handlingsprogrammet setter kursen for dette arbeidet, med mål og tiltak som vil gi grunnlag for en trygg og robust kommune som gir innbyggerne det de trenger.
Hovedtemaer i Handlingsprogrammet
Handlingsprogrammet er kommunedirektørens forslag til budsjett for 2025 og en plan for de neste fire årene.
Barnehage
Tromsø kommune møter økende utfordringer i barnehagesektoren, blant annet med behov for flere barnehageplasser i takt med befolkningsvekst, og krav til økt kvalitet i det pedagogiske tilbudet. Det er også behov for bedre vedlikehold og oppgradering av barnehagebygg for å sikre et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle barn.
I handlingsprogramperioden vil kommunen prioritere å
- Styrke rekruttering og bemanning i distriktene og samiske barnehager
- Forbedre sykefraværsoppfølging og tilgang til vikarer
- Satse på tidlig innsats og kompetanseløft i spesialpedagogikk
- Tilpasse barnehagestrukturen etter behov og utvikle et nytt digitalt opptakssystem
Skole
I handlingsprogramperioden skal Tromsø kommune styrke kvaliteten i skolen med mål om en inkluderende og tilpasset opplæring for alle. Gjennom tidlig innsats, fleksible læringsmiljøer og tverrfaglig samarbeid vil kommunen skape trygge og gode oppvekstsvilkår for alle elever.
I handlingsprogramperioden vil vi fokusere på:
- Skolen skal tilrettelegge for at flere elever får sine behov dekket innenfor den ordinære opplæringen, i tråd med den nye opplæringsloven fra 2024.
- Skolene vil prioritere tidlig innsats og tverrfaglig støtte for å møte faglige og sosiale behov.
- For å bedre læringsmiljøet og redusere mobbing, legges det vekt på tiltak som også følger opp elever med alvorlig fravær, med mål om styrket psykisk helse og redusert skolefravær.
- Kommunen jobber aktivt med tiltak for å rekruttere og beholde kompetente lærere, med fokus på å sikre samisklærere og lærere i distriktene.
Barn og familie
Tromsø kommune har et bredt tjenestetilbud for barn og unge opp til 23 år, men står overfor utfordringer. I handlingsprogramperioden skal kommunen styrke det tverrfaglige tilbudet, slik at barn og unge får riktig hjelp når de trenger det. Kommunen vil spesielt fokusere på forebyggende tiltak og støtte til utsatte barn og familier for å sikre best mulig oppvekst- og levekår.
I handlingsprogramperioden vil kommunen blant annet fokusere på:
- Styrke forebyggende tiltak og tidlig innsats for å sikre at barn og familier får hjelp og støtte tidlig.
- Videreutvikle og tilpasse eksisterende tjenester slik at de ivaretar familier med særskilte behov.
- Arbeide målrettet for å motvirke fattigdom og sosial ulikhet, slik at alle barn og familier får like muligheter til utvikling og deltakelse i samfunnet.
- Fokusere på tiltak som fremmer barn og unges psykiske helse og sosiale trivsel, slik at de kan utvikle seg i trygge og positive omgivelser.
Kultur
Tromsø kommune har et bredt og mangfoldig kulturtilbud. Satsing på kulturell infrastruktur, tilskudd til kunst og frivillighet, og tiltak for inkludering og tilgjengelighet er noe av det som prioriteres i handlingsprogramperioden. Arbeidet med å realisere det nye Kulturkvartalet og Tromsøs rolle som Europeisk ungdomshovedstad 2026 vil også bidra til å styrke kulturfeltet.
I handlingsprogramperioden vil kommunen blant annet fokusere på:
- Utvikle kulturarenaer, inkludert planene for Kulturkvartalet, som skal gi plass til både kunst og kultur.
- Kulturtilbudene tilrettelegges slik at de når alle aldersgrupper for å sikre inkludering og mangfold.
- Kommunen vil arbeide for bedre synlighet og tilgjengelig informasjon, slik at flere innbyggere får tilgang til kulturtilbud i alle bydeler.
- Tromsø kommune ivaretar den lokale kulturarven og bidrar til forsoningsarbeidet, med ansvar for å fremme samisk og kvensk kultur.
Helse og omsorg
For å møte fremtidige behov og for å sikre bærekraftige tjenester innen helse- og omsorgssektoren, må vi omstille hele tjenesteområdet. Handlingsprogrammet viser veien videre for denne omstillingen, der fokus ligger på å tilpasse tjenestene til fremtidige utfordringer gjennom tydelige prioriteringer.
I handlingsprogramperioden vil kommunen blant annet fokusere på:
- Rekruttere og beholde kvalifisert helsepersonell, samtidig som man utnytter eksisterende kompetanse gjennom fleksible arbeidsmodeller for å møte økende etterspørsel etter tjenester.
- Styrke samarbeidet med frivillige aktører og pårørende for å støtte opp under innbyggernes mestringsevne og mulighet til å bo hjemme lengst mulig.
- Videreutvikle lavterskeltilbud og forebyggende helse- og omsorgstjenester for å redusere behovet for omfattende tjenester på høyere omsorgsnivå.
Velferd, arbeid og inkludering
Tromsø kommune tilbyr et bredt spekter av velferdstjenester rettet mot innbyggere som har behov for støtte knyttet til bolig, arbeid, helse og økonomi. Handlingsprogrammet fokuserer på å utvikle tiltak som styrker innbyggernes selvstendighet, muligheter for deltakelse i arbeidslivet og tilgang til trygge boliger. I handlingsprogramperioden vil kommunen blant annet arbeide med:
- Styrke boligsosiale tiltak gjennom utvikling av nye botilbud og bedre tilpassede boliger for personer med psykiske helse- og rusutfordringer, for å sikre flere innbyggere et trygt sted å bo.
- Øke tilgangen til lavterskeltilbud som fremmer helse og forebygger behov for mer omfattende tjenester.
- Støtte innbyggernes overgang til arbeid og utdanning gjennom kvalifiseringsprogram og arbeidstrening, spesielt rettet mot ungdom, flyktninger og personer som står utenfor arbeidslivet.
- Forbedre integreringstiltak for nyankomne flyktninger ved å sikre gode bosettingsordninger og tett oppfølging i samarbeid med lokalsamfunnet, for å bidra til en vellykket overgang til arbeidsliv.
Infrastruktur, samfunnsutvikling og miljø
Tromsø kommune står overfor komplekse utfordringer knyttet til å sikre en bærekraftig utvikling av infrastruktur, og tilpasse oss økte krav innen klima, miljø og samfunnssikkerhet. Handlingsprogrammet prioriterer tiltak som sikrer vedlikehold og utvikling av kommunale bygg og veger, effektiv arealbruk, bedre håndtering av vann- og avløpstjenester, og styrket innsats for klima og miljø.
I handlingsprogramperioden vil kommunen blant annet arbeide med:
- Tromsø kommune vil prioritere bærekraftig byutvikling ved å utvikle og ivareta grøntområder, boområder og friområder, gjennom bærekraftig byutvikling.
- Vi jobber aktivt for å redusere klimagassutslipp og ivareta biologisk mangfold gjennom kommunale planprosesser og samarbeid med lokalt næringsliv.
- Kommunen vil ha et økt fokus på vedlikehold av veger, bygg og vann- og avløpsnett for å sikre stabile og effektive tjenester til innbyggerne.
- For å møte fremtidige klimautfordringer og sikkerhetsbehov, iverksetter vi tiltak som gir bedre beskyttelse mot flom, skred og ekstremvær, med mål om å styrke samfunnssikkerhet og beredskap.
Aktuelt
Handlingsprogrammet for 2025-2028 gir en helhetlig oversikt over Tromsø kommunes prioriteringer og planlagte tiltak for de neste fire årene.
Programmet er utarbeidet på bakgrunn av kommuneplanens samfunnsdel og tar hensyn til de økonomiske utfordringene kommunen står overfor.
Målet er å balansere bærekraftig utvikling med god ressursbruk, slik at vi kan fortsette å tilby tjenester av høy kvalitet til innbyggerne våre.
Handlingsprogrammet viser hvordan kommunen planlegger å forvalte ressursene på en ansvarlig måte, og fremme tiltak som bidrar til en robust og bærekraftig fremtid.
Handlingsprogrammet blir tilgjengelig fredag 1. november, med en detaljert oversikt over prioriteringer og økonomiske rammer.
Tertialrapport 2, som viser status etter årets første åtte måneder og en prognose for hele året, viser en kraftig forverring fra første tertial.
Prognosen viser et negativt netto driftsresultat på 229,5 millioner kroner ved årets slutt. Etter bruk av disposisjonsfondet ligger vi an til et merforbruk på 157,8 millioner kroner.
Det er tre årsaker til at prognosen er forverret:
- Sterk svikt i skatteinntektene: 140 millioner kroner svakere enn budsjettert
- Økte finansutgifter: 39 millioner kroner høyere enn budsjettert
- Økte driftsutgifter
For å komme i økonomisk balanse er vi avhengig av at innsparingstiltakene som nå settes i verk, får effekt.
Se tertialrapport 2 i sin helhet.
Tiltak for videre kostnadsreduksjon gjeldende ut 2024.
Stopp i ansettelser
Innkjøpsstopp
Stopp i bruk av overtid og vikarbyråtjenester
Reisestopp
Stopp i bruk av eksterne konsulenter
Utsettelse av større prosjekter og investeringer
Avdeling for helse og omsorg må gjennomføre store omstillinger for å redusere kostnadene. Se siden Omstilling avdeling for helse og omsorg for mer informasjon.