«Et andre hjem» for barn, ungdom og pårørende

Sommerlystvegen barne- og omsorgsboliger er offisielt åpnet.

Kunst i våtrom på Sommerlystvegen barne-og avlastningsbolig
Foto: Monica Takvam

Sommerlystvegen barne- og omsorgsboliger er offisielt åpnet.

Siste oppdatering 12. des 2023, kl. 13:31

Publisert 05. des 2023

Er det mulig å bygge «et andre hjem» for barn og ungdom, hvor også de pårørende med familie kan inkluderes? Spørsmålet stilte prosjektleder Karin Rendal til arbeidsgruppa som var satt til å jobbe med forprosjektet til Sommerlystvegen barne- og omsorgsboliger tilbake i 2015.

Tirsdag 5. desember var det offisiell åpning av de nye barne- og avlastningsboligene på Sommerlyst. Bygget har vært i bruk siden den uoffisielle åpningen i april.

Gry Bråthen forteller om sine erfaringer som forelder gjennom prosess og til ferdig bygg.

– Datteren min kjenner på stolthet og at dette er hennes plass når vi kommer hit. Vi som pårørende har fått være med å bestemme hvordan det skulle bli her, og våre erfaringer har blitt lyttet til. Det har gitt oss et bygg som ble akkurat det vi håpet på, forteller forelder Gry Bråthen.

Audny Anke i NFU (Norsk Forbund for Utviklingshemmede) tildelte Likeverdsprisen til Tromsø kommune ved prosjektleder Karin Rendal for arbeidet med Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger. Anke trakk spesielt fram det gode medvirkningsarbeidet i arbeidet med bygget, noe som har resultert i et fantastisk bygg og beliggenhet for en sårbar gruppe som har ventet lenge på dette.

Kunst tilpasset brukergruppen

– Bygget har fått kunst som virkelig er laget for brukerne, og dette er utrolig viktig, sier vernepleier Esten Haug.

Haug, som har over tyve års erfaring som vernepleier, forteller at han har bidratt med innspill til hvordan bygget kunne bli best mulig både for brukere og ansatte i hverdagen. De siste månedene i drift viser at både ansatte og brukere trives veldig godt i det nye bygget.

Esten Haug fotografert ved kunstinstallasjon "Det rike havet" av Pekka Stokke.

På våtsanserommet står det en stor skulptur med pulserende farger og mønster. Det rike havet er en skulptur laget av Pekka Stokke, som en hyllest til variasjon, farger, lys og til mangfold i samfunnet. Fire utvalgte kunstnere har jobbet i tett samarbeid med arkitektene. Gjennomgående tema for alle er natur, og kunsten er spesielt tilpasset brukerne. Det er lagt vekt på at man kan bruke sansene sine og kunsten finnes i ulike høyder og kan ta og føles på.

Verkene til Robert Johansson kan tas, føles, ses, og kanskje luktes på. Kunstneren har nemlig benyttet svipenn i treverket. Kunsten tar utgangspunkt i omgivelsene ved Sommerlystvegen, Prestvannet med sitt rike dyreliv og fjellheimen rundt.

Kunstverket i vestibylen er av Hege Liseth og er inspirert av trær som gir næring til hele jordsmonnet og er limet som holder skogen sammen.

Kunstner Irina My har latt seg inspirere av naturen og nærheten til havet i Tromsø. Lekerommet i 2. etasje har flere motiv fra havet som vekker nysgjerighet og inviterer inn i livet under vann.

Breeam-sertifisert

– Dette er det første bygget som kommunen bygger med Breeam-sertifisering. Dette betyr at man har tatt ekstra hensyn til miljø, natur, klima og gassutslipp i hele byggeprosessen, fra forprosjekt til bygget står ferdig, forteller klima og miljø rådgiver i Tromsø kommune Anja Johnsen.

Bygget er lagd av massiv tre og det er satt opp i småhusbebyggelse som er med på å gi følelsen av et hjem.

Tilbudet er tilrettelagt for barn og unge med alvorlige funksjonsnedsettelser eller som av andre årsaker har omfattende omsorgsbehov. Helt fra de første planene ble skissert, har det vært lagt vekt på at fysiske omgivelsene skal være innbydende og funksjonelle for brukerne.

Rekruttering

– Dette bygget fremmer kvalitet, arbeidslyst og trivsel, sier avdelingsleder Lisbeth Nygård Dalelv.

Hun forteller at med god planlegging og medvirkning har de skapt en arbeidsplass hvor folk har banka på døra og bedt om jobb. Dette i kontrast til situasjonen i resten av helse-Norge.

– Vi er stolte over det flotte samarbeidsprosjektet vi har fått til her, avslutter Dalelv.