Overveldende respons fra næringslivet på nytt fond

Søknadsfristen for det nye fremtids- og næringsfondet, som kommunen lanserte i mai, gikk ut 15. oktober. Fondet har mottatt 36 søknader på til sammen nesten 10 millioner kroner.

Illustrasjon bærekraft

Siste oppdatering 25. okt 2023, kl. 14:06

Publisert 24. okt 2023

– Dette viser at det er betydelig interesse i næringslivet i Tromsø for å bli mer klimavennlig, sier bærekraftsrådgiver Helga Bårdsdatter Kristiansen.

Fremtids- og næringsfondet er et fond som årlig skal gi pengestøtte til prosjekter som bidrar til det grønne skiftet, bærekraftige tiltak og til å redusere klimautslipp i Tromsø.

Tøff prioritering

Tromsø kommune har for i år disponert to millioner kroner til fondet, og Troms og Finnmark fylkeskommune har bevilget 400 000 kroner. I sin helhet kan Tromsø kommune derfor dele ut 2,4 millioner kroner til næringslivet.

– En totalsum på 10 millioner kroner tilsier følgelig at ikke alle vil få tildelt støtte, og de som får innvilget støtte vil beklageligvis ikke få de summene de har søkt på, sier bærekraftsrådgiver Kristiansen, men legger til:

– Vi er veldig glade for søkeresponsen, og vi skulle gjerne hatt mer å dele ut.

Hvem søkte om hva?

– Det er et mangfold av ulike tiltak det er søkt støtte til, og et mangfold av næringer og organisasjoner som har søkt. Flere er veldig innovative, sier Kristiansen.

Det har kommet søknader på varmeeffektivisering, elektrifisering, utredninger, bildeling, solenergi, minimere transport av avfall, ombrukshall for byggevarer, sirkulærløsninger og innkjøp av utstyr for mer miljøvennlig gårdsdrift.

I tillegg til de 2,4 millionene som er satt av til i næringslivet, er det satt av 1 million kroner til tiltak internt i kommunen, som kan gå til bærekraftige tiltak, prosjekter eller arrangementer i kommuneorganisasjonen som kommer tromsøsamfunnet til gode.

Hvem får, og hvor mye?

Det er kommunens seksjon for samfunn, innovasjon og næring som nå går i gang med å behandle søknadene og som innstiller på vedtak, før tildelingene til slutt vedtas av formannskapet innen utgangen av 2023.

– Her må vi derfor gjøre en grundig jobb i gjennomgangen av alle søknadene før formannskapet gjør de endelige beslutningene, sier seksjonsleder Sigrid Mogård-Jansen.

For komplett søkerliste kan man henvende seg til kommunikasjon@tromso.kommune.no. Vi gjør oppmerksom på at enkelte søkere og tiltak kan være unntatt offentlighet.

Sigrid Mogård-Jansen, til venstre, og Helga Bårdsdatter Kristiansen fra Tromsø kommune står på plenen utenfor rådhuset, og smiler mot kamera.
Seksjonsleder Sigrid Mogård-Jansen (til venstre) og bærekraftsrådgiver Helga Bårdsdatter Kristiansen