Feiret at Tromsø er fornyet som bærekraftig reisemål

I 2019 mottok Tromsø merket for bærekraftige reisemål. Nå, høsten 2023, fikk vi fornyet vårt merke. Dette ble nylig feiret i Visit Tromsø-Regions lokaler.

Representanter fra Visit Tromsø-Region og Tromsø kommune står på kaia med ishavskatedralen i bakgrunnen.

Siste oppdatering 30. okt 2023, kl. 9:49

Publisert 30. okt 2023

Tromsø fikk i november 2019 som første norske storby merket for bærekraftig reisemål.

Merkeordningen beskrives av Innovasjon Norge som er et styringssystem for at reisemål skal arbeide mest mulig bærekraftig.

Torsdag 26. oktober markerte representanter for reiselivet og kommunen at bærekrafts-merket er fornyet for en ny periode. Markeringen fant sted i Visit Tromsø-regions lokaler i Tromsø sentrum.

– Nå begynner arbeidet

Inger-Lise Brones, rådgiver for bærekraft og samfunn, har vært Visit Tromsø-Regions prosjektleder i hele prosessen.

– Vi har fått status på hvor vi leverer godt, og hvor vi må forbedre oss. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene. Det er nå arbeidet virkelig begynner, sier Brones, ifølge Visit Tromsø-Regions nettsider.

Hun understreker at merket for bærekraftig reisemål ikke betyr at destinasjonen er bærekraftig, men at merket gir destinasjonen et tydelig rammeverk for å styre reisemålet i en bærekraftig retning.

Vellykket samarbeid

Kirsten Østby, næringsrådgiver i Tromsø kommune, sier kommunens ambisjon er et bærekraftig Tromsø i 2032, og merket for bærekraftig reisemål et viktig steg på vei mot målet.

– Reiselivet er en viktig næring i Tromsø som sysselsetter mange og skaper store ringvirkninger både lokalt og regionalt. For å skape et godt reisemål er det viktig med samarbeid, og denne resertifiseringen er et godt eksempel på det, sier Østby.

Les mer om merkeordningen her: Om Merket for Bærekraftig reisemål – business.visitnorway.com

Bildet øverst: Markerte merkefornyelsen den 26. oktober: Nina-Helen Brændeland, Tromsø kommune, Haakon Worum, Tromsø kommune, Inger-Lise Brones, Visit Tromsø-Region, Kirsten Østby, Tromsø kommune, Lone Helle, Visit Tromsø-Region, tromsøordfører Gunnar Wilhelmsen, Sigrid Mogård-Jansen, Tromsø kommune, Kari Helene Skog, politisk rådgiver for Wilhelmsen, og Marc Lalande, Visit Tromsø-Region. (Foto: Henning Kvaal-Tanguay)