Tromsø trenger flere boliger til flyktninger

Tromsø kommune har bosatt 280 flyktninger hittil i år. Innen utgangen av 2023 vil det totale antallet være 630.

Boliger til flyktninger

Siste oppdatering 13. sep 2023, kl. 16:13

Publisert 17. jan 2023

Kommunedirektør Stig Tore Johnsen ser utfordringen ved å finne boliger til de 350 flyktningene som kommer de neste månedene.

- Det er ingen grunn til å legge skjul på at dette blir krevende, men vi vet at det finnes god vilje blant både private og profesjonelle utleiere, sier Johnsen.

I 2022 bosatte Tromsø kommune nærmere 500 flyktninger. Flere av disse har etablert seg i egne boliger, og har funnet seg til rette i jobb og på skole.

- Grunnen til at vi lyktes så godt i fjor, var det gode samarbeidet mellom kommunen, næringslivet og frivilligheten. I 2023 har vi sagt ja til å bosette totalt 630 flyktninger. Mangelen på boliger er en stor utfordring, og det blir krevende for kommunen å lykkes alene. Det sier kommunedirektør Stig Tore Johnsen.

Kommunen har invitert utbyggere, entreprenører, gårdeiere og eiendomsmeglere til å sammen se etter muligheter til å skaffe boliger.

Kommunedirektør Stig Tore Johnsen står på broa i 5. etasje på rådhuset og smiler mot kamera.
Kommunedirektør Stig Tore Johnsen inviterer eiendomsbransjen til dialogmøte.

- Flyktningene trenger et trygt sted å bo, langt unna krig og uverdige forhold. Vi skal vi finne gode løsninger, til beste for de som trenger hjelp, sier Johnsen.