Fra kommunal til egen bolig

Ekteparet Najla og Hakim fikk innvilget startlån i sommer. Nå har de kjøpt egen bolig og trives godt i eget hus med sønnene sine i Tromsdalen.

Familien Najla og Hakim

Siste oppdatering 24. mar 2023, kl. 15:35

Publisert 22. mar 2023

– Det føles bra å være huseier. Når jeg kommer hjem, slapper jeg godt av. Her kan vi gjøre som vi vil. Om vi vil male eller henge opp noe på veggen, så er det vårt hus sier Hakim Ali Hashim.

Najla og Hakim fikk denne uken besøk av ordfører Gunnar Wilhelmsen og saksbehandler Trine Solbakken fra boligkontoret.

Førstegangskjøper

Det skulle ta 20 visninger og gjennomgang av enda flere salgsoppgaver før de fant drømmeboligen. Selv om de er godt integrert og kan språket, så var boligjakten utfordrende. Salgsoppgaver er fulle av faguttrykk som kan være vanskelig mange å forstå.

– Det var mye å sette seg inn i. Vi har jo aldri kjøpt bolig før. Vi har heldigvis fått masse hjelp fra både venner og saksbehandleren vår på boligkontoret sier Najla Ahmad Al-Saqqaf.

Tromsø er vår by

Ekteparet flyktet fra krigen i Jemen. og kom til Norge i 2010. Begge guttene deres er født i Norge, og familien føler tilhørighet til Tromsø. De føler seg godt integrert; de har lært språket, fått seg faste jobber og mange venner.

– Tromsø har alt vi trenger. Her er sykehus, universitet, og jobbmuligheter, sier Najla.

Nå som boligdrømmen er oppfylt ønsker Najla å fullføre vernepleierutdanningen hun har startet på. For fremtiden håper hun på at guttene deres vil ta utdanning på universitetet.

– Vi trives så godt nå at vi blir værende.

Håper ordet sprer seg

Den siste tiden har de opplevd at bekjente, innvandrerfamilier med mange barn har flyttet fra Tromsø. Årsaken er de høyde leieprisene og vanskeligheter med å få riktig bolig. Dersom disse familiene hadde fått hjelp med startlån, hadde de kanskje ikke flyttet. De håper derfor at flest mulig nå får vite om muligheten og søker om startlån.

– Jeg har tipset flere om muligheten avslutter Najla.

Hva er startlån?

Startlån skal hjelpe de som ikke får ordinært boliglån inn på boligmarkedet. Det er et kommunalt boliglån, og pengene lånes ut av Husbanken. I kommunen er det boligkontoret som behandler søknaden.

Boligkontoret hjelper deg

Saksbehandlerene på boligkontoret bidrar til å sikre at du kan få kjøpt bolig ut fra en individuell vurdering av dine muligheter og behov. Du får råd og veiledning, steg for steg, gjennom hele prosessen.

Husbankens ordninger er tilpasset personer som har utfordringer i livet. Om du ikke får lån i ordinær bank kan startlån være løsningen.

Ta kontakt på telefon 77 79 00 00 (tastevalg 4).

Her kan du søke om startlån.

Les mer om startlån her.