EU-kommissær på Tromsøbesøk

Klimaendringer, energi, havet og nordområdene sto på agendaen da Tromsø kommune hadde EU-kommissær på lunsj mandag formiddag.

EU-besøk på rådhuset

Siste oppdatering 10. mai 2022, kl. 10:30

Publisert 10. mai 2022

EUs kommissær for miljø, hav og fiskeri, Virginijus Sinkevičius, er på besøk i Tromsø.

Sinkevičius og EU-ambassadør Nicolas de La Grandville var invitert til lunsj på rådhuset av ordfører Gunnar Wilhelmsen der de også møtte fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo. Både byen og fylket har interesse av å kjenne til EUs programmer, og samtidig presentere regionens forutsetninger og muligheter i arbeidet for å nå klimamålene.

Samtalene dreide seg også om nordområdepolitikk, den russiske invasjonen av Ukraina, energi og fiskeri.

• Dette var et viktig møte. Vi kom ikke med blant EUs 100 klimanøytrale byer. Derfor har det stor betydning å vise hva vi gjør, hvem vi samarbeider med og hvilken nytte EU kan ha av den kompetansen vi har innenfor miljø, hav og fiskeri, sier ordfører Wilhelmsen.

Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo var også fornøyd med møtet:

• Vi jobber på alle nivåer i regionen for å nå klimamålene. Når EUs kommissær får høre om og samtidig se de naturgitte ressursene i nord, så er det den beste måten vi kan sikre oss støtte og medvirkning på.

EU-kommissæren deltar på konferansen Arctic Frontiers, og under oppholdet besøker han også NOFIMA, KSAT og UiT.  Han skal i tillegg til Rystraumen sammen med Statsforvalteren for å se det marine verneområdet.