Ble ikke Europeisk ungdomshovedstad – søker på nytt

Tromsø søkte om å bli europeisk ungdomshovedstad i 2025 og ble valgt ut som en av fire finalister, sammen med byene Fuenlabrada, Izmir og Lviv. Det ble Lviv som gikk av med seieren.

EYC

Siste oppdatering 23. nov 2022, kl. 21:36

Publisert 23. nov 2022

– Vi gratulerer Lviv med å ha blitt Europeisk ungdomshovedstad i 2025. De hadde en god søknad, og vi ønsker dem lykke til med det videre arbeidet, sier ordfører Gunnar Wilhelmsen.

– Vi støtter Lviv helhjertet i arbeidet med å bygge opp positive tiltak og ungdomsstrukturer for å gjenreise samfunnet igjen etter krigen.

Nå starter arbeidet med en ny Tromsø-søknad for 2026.

– Selvsagt er vi skuffet over ikke å bli valgt ut, men vi har tro på at dette er bra for unge i Tromsø og søker derfor igjen for 2026. Arbeidet med å sette unge først står ved lag, sier ordføreren.

Internasjonalt nettverk

– Vi har allerede gjennom arbeidet med søknaden tilegnet oss kunnskap og internasjonale nettverk som vil være viktig i det videre arbeidet, understreker Sif Vik, plan- og utviklingsleder på Tvibit. Søknadsprosessen har også allerede påvirket Tromsø kommunes arbeid med ungdomsmedvirkning og ungt medborgerskap for årene fremover, og har utløst et fantastisk samarbeid mellom offentlige og private aktører i hele regionen..

– Nå skal vi ta i bruk all vår kompetanse slik at Tromsø vil fortsette å utvikle seg og være en attraktiv by å bo i for våre unge, sier ordfører Gunnar Wilhelmsen.

Les mer om Europeisk ungdomshovedstad.