Gratis turkart over Tromsø kommune

10 000 splitter nye turkart skal nå gis til innbyggerne.

Laukvika i midnattsol. Foto: Tine Marie Hagelin

10 000 splitter nye turkart skal nå gis til innbyggerne.

Siste oppdatering 30. aug 2022, kl. 13:06

Publisert 29. aug 2022

Det er Ishavskysten friluftsråd, i samarbeid med Tromsø kommune og frivillige turfolk, som har fått laget kartet – eller kartpakken. Pakken inneholder nemlig to kart: et over fastlandet og et over Kvaløya og øyene utenfor, trykket på vannavstøtende papir.

På kartene er det merket av stier, hytter, klatreruter, badeplasser, fiskeplasser, gapahuker og andre turmål som befinner seg rundt i kommunen. I tillegg følger det med et hefte med nyttig informasjon om turliv, og 33 konkrete turbeskrivelser med info om startpunkt, vanskelighetsgrad, adkomst og parkering.

– Det er et variert utvalg flotte turer i ulik vanskelighetsgrad, og i terreng som tåler en del besøk. Utvalget er gjort av friluftsrådet i samarbeid med turlaget og turentusiaster i kommunen, sier Alexander Risvold, som har vært ansvarlig for kartprosjektet hos Ishavskysten friluftsråd.

Alexander Risvold i Ishavskysten friluftsråd med de nye turkartene. Foto: Tine Marie Hagelin.

Kartpakken er trykket opp 10 000 eksemplarer som vil bli gitt bort gratis til innbyggere i kommunen (maks ett eksemplar per husstand). Den kan allerede nå hentes på Tromsø bibliotek, Nerstranda eller hos Ishavskysten friluftsråd i femte etasje på rådhuset. Etter hvert vil den også kunne hentes andre steder rundt i kommunen. For andre er det mulig å kjøpe kartpakken for 350 kroner. Les mer på Ishavskysten friluftsråd sine nettsider.

– Dette er en både flott og nyttig og gave til de mange turglade innbyggerne i kommunen, og et resultat av et godt samarbeid mellom friluftsrådet, kommunen og engasjerte frivillige turfolk, sier Alexander Risvold.

Tromsø kommune har vært med å finansiere kartpakken med 200 000 kroner, bevilget til Ishavskysten friluftsråd i 2019.

Ishavskysten friluftsråd er et interkommunalt samarbeidsorgan som jobber for å skape hverdagsfriluftsliv i medlemskommunene Balsfjord, Karlsøy, Lyngen, Storfjord og Tromsø.

Se også Tromsø kommunes karttjeneste for friluftsliv og idrett for digital versjon av turkartene.