Vinterturisme i Tromsø – hva har vi på gang?

Reisemålsledelsen arrangerer samling den 25. september for å fortelle hva som er forbedret til kommende vintersesong og hva vi sammen jobber med å få til på lang sikt.

Samlingen arrangeres på Radisson Blu Hotel.

12:00: Åpning

• Velkommen, ved Gunnar Wilhelmsen, ordfører, Tromsø kommune.
  • Reiselivets betydning i Tromsø kommune, ved Stig Tore Johnsen, kommunedirektør, Tromsø kommune

12:20 – 13:15: Fakta og strategi

• Klimautslipp i reiselivet, ved Torunn Julie Kielland, senior manager, PwC. PwC presenterer rapport etter bestilling fra Tromsø kommune
  • Tallenes tale, ved Gunnar Nilssen, seniorrådgiver, NHO Arktis. Nilssen presenterer trafikkutvikling inklusivt tall fra AirBnB
  • Ny reiselivsstrategi, ved Sigrid Mogård-Jansen, seksjonsleder for næring og bærekraft, Tromsø kommune. I samarbeid med reiselivsaktører, innbyggere og øvrig samfunnsaktører skal Tromsø Kommune i gang med ny reiselivsstrategi. Mogård-Jansen gir en introduksjon.
  • Hvordan skal reiselivet redusere direkte utslipp i Tromsø kommune? Ved Harald Storås og Anja Johnsen, klima- og miljørådgivere i Tromsø kommune. Storås og Johnsen gir oss status på utslipp i kommunen og arbeidet med kommunedelplanen.

13:15 – 13:30: Pause – 15 minutter

13:30 – 14:45: Gjesteopplevelse og tiltak for kommende vinter

• Det gode vertskap, og tiltak for den kommende vinteren, ved Lone Helle, reiselivssjef, Visit Tromsø-region AS. Helle vil snakke om hva som er viktig for en god besøksopplevelse og dele tiltak som Visit Tromsø-regionen har igangsatt før vintersesongen.
  • Flyplass og trafikkutvikling, ved Ivar Helsing Schrøen, administrerende direktør Tromsø Lufthavn, Avinor. Schrøen gir en status for trafikkutviklingen kommende vinter, og hvilken forbedret gjesteopplevelse oppussingen og utvidelsen på flyplassen vil gi.
  • Prostneset forsterkes som knutepunkt for reiselivet, ved Harriet Willassen, markeds- og kommunikasjonssjef, Tromsø Havn. Willassen forteller om tiltak som både vil bidra til redusert trafikk på gateplan i Tromsø sentrum og som styrker Prostneset som energi-, logistikk- og kommunikasjonsknutepunkt.
  • Trafikksikkerhet ved utleie av bil, ved Asbjørn Jørgensen, daglig leder, Avis Bilutleie. Jørgensen forteller hvordan bilutleieselskapene arbeider for å bidra til trafikksikkerhet med turister bak rattet.
  • Hvordan Tromsø kommune jobber med tilrettelegging for friluftsliv, ved Cathrine Henaug, seksjonsleder seksjon for mobilitet og utemiljø, Tromsø kommune. Hvordan jobber kommunen med frilufstliv, - muligheter og utfordringer.
  • Beredskap og forebygging i møte med økt turisme – sammen for et tryggere Troms, ved Merete Samuelsen, næringslivskontakt / politioverbetjent, Troms politidistrikt. Politiet i Tromsø vil dele hvordan de arbeider for å sikre en trygg opplevelse for både innbyggere og besøkende i regionen
  • Samferdsel og et helhetlig mobilitetstilbud, ved Hilde Grimstad, seniorrådgiver, samferdsel, Troms fylkeskommune. Grimstad forteller kort om det overordnete perspektivet og mest om konkrete tiltak som retter seg mot lokalbefolkning og besøkende.

14:45 – 15:00: Pause – 15 minutter

15:00 – 15:45: Betydningen av reiselivet

• Verdien av reiselivet for andre næringer, ved Fredrik Olsen, næringspolitisk rådgiver, Næringsforeningen Tromsøregionen. Hvilken betydning har reiselivet for andre næringer i Tromsøregionen?
  • Innbyggernes perspektiver på reiselivets utvikling, ved Tromsdalen bydelsråd og ungdomsrådet ved Christoffer Winkler. Innbyggerne deler sine erfaringer om hvordan reiselivet påvirker deres hverdag.
  • Hva mener innbyggerne og gjestene? Ved Inger Lise Brones, rådgiver for bærekraft, Visit Tromsø-region AS. Brones vil dele sentrale funn fra spørreundersøkelser gjort blant innbyggere og gjester.
  • Oppsummering og avslutning, ved Kari Helene Skog, leder i hovedutvalget for miljø, idrett, kultur og  samfunnsutvikling (AP).

Vil du melde deg på? Følg denne lenken.

Om reisemålsledelsen

Reisemålsledelsen er etablert av Tromsø kommune, og består av 11 medlemmer fra Troms fylkeskommune, Visit Tromsø-regionen, Næringsforeningen i Tromsø-regionen, utviklingslagene, Tromsdalen bydelsråd, ungdomsrådet, fagforeningene og Tromsø kommune.

Radisson Blu Hotel