Viser Kongsbakken sett fra Vestregata

Ny avløpsstruktur i Kongsbakken, Vestregata, Prestenggata og Fiskergata

Sammendrag

Vi skal bygge om strukturen på avløpsledningene i sentrum som leder ned til Strandveien renseanlegg sør i sentrum. I dette prosjektet skal vi legge ned nye ledninger i deler av Kongsbakken, Vestregata, Prestenggata og Fiskergata.

Denne siden vil bli oppdatert gjennom hele prosjektet. Følg med her for å få med deg siste nytt.

Vi er nå i planleggingsfasen av prosjektet.

Fra august 2024 gjennomfører vi befaringer på stedet for å samle inn informasjon til planleggingen av prosjektet.

Siden dette graveprosjektet vil redusere fremkommeligheten i deler av sentrum, venter vi med oppstart inntil utbedringen av Storgata og Tromsøtunnelene er ferdig.

Gravearbeidet har planlagt oppstart våren 2026.

Dette prosjektet er ett av fire prosjekter i en større plan for å lage en ny avløpsstruktur i sentrum sør. Det vil si i området fra Kongsbakken i nord og Bjørnøygata i sør.

Kart av sentrum sør som viser gravetrase i alle fire prosjekter
Den blå, grønne, oransje og rosa streken viser hvert av de fire prosjektene som skal utføres i sentrum. Den blå streken viser traseen for de nye ledningene i dette prosjektet. De andre tre vil utføres på et senere tidspunkt.

Målet med prosjektet er å skifte ut gamle avløpsledninger, der de eldste er fra 1920-tallet. Vi skal også separere overvann fra avløpsvann, slik at disse går hvert sitt ledningsnett. Dette er et viktig miljøtiltak og vil effektivisere driften av renseanleggene. I tillegg skifter vi ut gamle vannledninger, der de fleste er fra 1960-tallet.

I dette prosjektet skal vi utføre arbeid i deler av Kongsbakken, Vestregata, Prestenggata og Vestregata.

Kartillustrasjon med strek som viser gravetrase
Den blå streken viser hvor vi skal grave i dette prosjektet.
Vi har foreløpig ikke besluttet hvor vi starter gravearbeidet.

I Kongsbakken vil de nye ledningene legges i gang- og sykkelfeltet, og dermed skal ikke veibanen graves opp bortsett fra på et tilkoblingspunkt i krysset ved Skolegata. Kongsbakken blir derfor minst berørt av prosjektet. I Vestregata, Prestenggata og Fiskergata skal hele veibanen graves opp.

Viser Vestregata i retning sør
Vestregata sørover i sentrum vil bli stengt mens vi graver ned nye vann-, overvann- og avløpsledninger.

Prosjektet medfører at gatesystemet vil graves opp i sin helhet. Det vil medføre ulempe for beboerne og næringslivet i perioden, men planleggingen av prosjektet skal avdekke ulempene og legge opp til mest mulig smidig gjennomføring. Etter at prosjektet er ferdig, vil vi bygge opp igjen området med høyere standard enn det har i dag.

Planlagt oppstart av gravearbeidet er foreløpig våren 2026.

Formålet med det overordnede prosjektet, som altså inkluderer dette og tre andre prosjekter, er

• å lede mest mulig spillvann (avløpsvann) på en sikker måte til Strandvegen renseanlegg, uten at den totale vannmengden øker
  • å lede overvann til havet på en sikker måte uten fare for skader på bygg og andre installasjoner
  • å lede det rensede avløpsvannet til et område i havet hvor ulempene ved slike utslipp er minst mulig. Dette skal blant annet løses ved å avvikle driftsoverløpet som vi har i renseanlegget i dag, hvor urenset avløpsvann renner rett ut i havet i perioder hvor kapasiteten til renseanlegget er sprengt. Dette skjer i perioder med mye smeltevann eller kraftig nedbør

Først når prosjektet er ferdig planlagt, vil det være mulig å si noe om oppstart og ferdigstillelse av anleggsarbeidet.

Planlagt oppstart av gravearbeidet er våren 2026.

Gravearbeidet vil påvirke alle som benytter seg av de fire gatene vi skal arbeide i, fordi gatene i perioder vil bli stengt for trafikk.

Noe av maskinarbeidet vil medføre noe støy i området. I tillegg blir det en del anleggstrafikk i området i hele prosjektperioden.

Ta kontakt med:

• kommunens prosjektleder Svein Harald Hansen på e-post eller telefon 95 20 79 14.
  • Kommunens kommunikasjonsrådgiver Frank Lande på e-post eller telefon 48 47 83 87.