Signerte klimakontrakt med kommunen

Buktafestivalen og Asko Nord AS ble de første medlemmene i nettverket «Næring for klima – Tromsø».

Ordfører Gunnar Wilhelmsen skrev under klimakontrakt med Buktafestivalen og Asko Nord AS. Fra venstre: Marianne Saus, festivalsjef Buktafestivalen, ordfører Gunnar Wilhelmsen, Grete Ovanger, direktør Asko Nord AS.

Siste oppdatering 30. aug 2024, kl. 14:12

Publisert 30. aug 2024

Ved å signere kontrakten forplikter virksomhetene seg til å redusere egne utslipp, og også stille nødvendige klimakrav til sine underleverandører. Formålet med nettverket er å skape en arena for dialog og samarbeid mellom kommunen og næringslivet om å nå klimamålene.

Buktafestivalen har hatt miljøfokus helt siden starten i 2004, og stiller strenge krav til både seg selv og sine underleverandører.

- Vi liker å være først, særlig på miljø. Bukta har nå 80% gjenvinningsgrad etter festivalen, men målet vårt denne strategiperioden er 100%, sier festivalsjef Marianne Saus.

Klimanøytral innen 2026

De to bedriftene besøkte rådhuset og skrev under på kontraktene sammen med ordfører Gunnar Wilhelmsen. Asko Nord AS ankom i en splitter ny elektrisk trailer. Å gå over til fornybar energi er ett av grepene bedriften gjør for å holde utslippene nede.

– Vi skal ha klimanøytrale leveranser til hele landsdelen innen 2026. I Tromsø tror jeg vi skal klare dette allerede neste år, sier direktør Grete Ovanger.

24. oktober er første nettverkssamling for Næring for klima – Tromsø. Da kan alle virksomheter som har søkt medlemskap, og de som er interessert i mer informasjon, invitert. Påmeldingsfrist er 15. oktober.

Les mer og søk om medlemskap i nettverket Næring for klima – Tromsø.