Næring for klima - Tromsø

Kort fortalt

• Et initiativ fra Tromsø kommune.
  • Er en klimakontrakt mellom næringslivet og Tromsø kommune.
  • Er et lokalt nettverk som gjennom kunnskapsdeling, innovasjon og dialog setter fokus på felles innsats for å redusere klimagassutslipp.
  • Næring for klima presenteres offisielt under Bærekraftkonferansen i Tromsø.

Med "Næring for klima" inviterer Tromsø kommune alle virksomheter som ønsker å redusere sine klimagassutslipp til å underskrive en klimakontrakt med ordføreren i Tromsø.

Tromsø, Norge og EU har som satt seg ambisiøse klimamål. For at vi skal klare de er vi helt avhengig av et samarbeid med næringslivet. Det er bakgrunnen for at Tromsø kommune setter i gang nettverket «Næring for klima - Tromsø».

Alle som signerer klimakontrakten, blir invitert til å delta i nettverket «Næring for klima - Tromsø». Formålet med nettverket er å skape en arena for dialog og samarbeid mellom kommunen og næringslivet om å nå klimamålene.

Deltakerne i nettverket blir invitert til to årlige samlinger, en på høsten og en på våren. På disse samlingene deltar også den politiske ledelsen.

Dette er klimakontrakten Næring for klima.

Klimakontrakten underskrives av ordfører i Tromsø kommune og ansvarshavende hos den enkelte virksomhet.

Dette er teksten i kontrakten

Vi vil bidra aktivt til å nå EUs og Norges klimamål og vi vil gå i front i det grønne skiftet som en ansvarlig virksomhet i den Arktiske hovedstaden.

EU og Norge har satt seg mål om å redusere klimagassutslipp med 55 prosent innen 2030. For nå målet må vi samarbeide for å igangsette og gjennomføre tiltak som gir effekt.

Temperaturen øker to-fire ganger raskere i Arktis sammenliknet med resten av verden. Som Arktisk hovedstad er Tromsø et politisk knutepunkt for regionen og har et ledende kunnskapsmiljø for FoU knyttet til problemstillinger i Arktis. Vi er landsdelens største by og gjennom klimaarbeidet vil vi være en foregangsby.

Vi vil bidra aktivt til å nå klimamålene og forplikter oss til å redusere klimagassutslipp fra egen virksomhet. Vi skal være rollemodeller og utvise god klimaledelse mens vi arbeider aktivt for å redusere byens utslipp. Som partnere vil vi samarbeide, utveksle kunnskap og erfaringer, dele beste praksis og finne løsninger for at vi sammen skal nå klimamålene.

Vi mener at en by som jobber aktivt med klimareduserende tiltak, sammen, vil være en attraktiv by for næringsliv og innbyggere.

Vi signerer derfor på Tromsøs klimakontrakt, og vil delta aktivt i nettverket Næring for klima. Vi vil ta i bruk nye klimaløsninger for å kutte utslipp fra egen virksomhet, samtidig som vi stiller nødvendige klimakrav til våre leverandører.

Tre temaer vil være gjennomgående på alle samlinger.

1. Kommunen orienterer: Lovkrav, EU-krav, informasjon fra kommunen som er nyttig for næringslivet.
  2. Næringslivet orienterer: Melder inn behov, kunnskapsdeling og viser til de gode eksemplene.
  3. Det vil vises til initiativ og tiltak som er gjort i samarbeid, gjerne der akademia og FoU er involvert. Dette for å legge til rette for mer forskning som vil komme Tromsø-samfunnet til gode.

24. oktober 2024

Vi inviterer inn alle som har søkt om å få være med i nettverket og de som ønsker mer informasjon. Dette er det første nettverksmøte og vi vil sette av tid til å introdusere konseptet og signering av kontrakter sammen med ordfører.

2025

Det skal gjennomføres to samlinger i 2025 (vår og sommer). Praktisk informasjon om disse samlingene blir gjort tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Alle virksomheter i Tromsø kommune som jobber med eller ønsker å jobbe med og redusere sine klimagassutslipp innenfor naturen tålegrense og samtidig stiller krav til sine leverandører om det samme, kan søke om å bli med i nettverket.

Ta kontakt med næringsrådgiver Kirsten Østby på e-post eller telefon 410 00 821 dersom du har spørsmål om "Næring for klima".

Et bærekraftig samfunn i 2032

• "Tromsø vil være ledende i arbeidet for et klima- og miljøvennlig samfunn".
  • "Tromsø vil være drivkraft i den regionale, nasjonale og arktiske regionen".

Les mer om kommunens klima- og bærekraftsambisjoner på siden Sentrale planer.