Tertialrapport 2 for 2023: Bruker 50,5 millioner mer
2023 har som forventet blitt et krevende økonomisk år, både for Tromsø kommune og for innbyggerne våre.
Når vi nå rapporterer etter andre tertial, viser årsprognosen et forventet merforbruk på 50,5 millioner kroner. Da vi rapporterte etter første tertial i juni, viste årsprognosen et forventet mindreforbruk på ca. 2 millioner kroner.
Dersom årsresultatet skulle bli som denne prognosen tilsier, vil vi måtte bruke 61,8 millioner kroner av disposisjonsfondet til inndekning av merforbruket. Disposisjonsfondet vil ved utgangen av året i så fall utgjøre 278 millioner kroner.
Merforbruket er et avvik fra budsjett på 0,9 prosent.
Årsaker til avvik
«Tromsø kommune leverer gode tjenester med stort omfang og god kvalitet til våre innbyggere. På de fleste tjenesteområdene driver vi i økonomisk balanse. Totalt sett er det relativt små driftsavvik, og kommunen har god oversikt over sin egen økonomi», skriver kommundirektør Stig Tore Johnsen i rapporten.
Kommunedirektøren oppsummerer årsakene til den negative resultatutviklingen i noen hovedpunkt:
- Inntektene ligger an til å bli 60 millioner kroner lavere enn budsjettert. Skatteinntektene er 32 millioner kroner lavere, og skjønnsmidler fra Statsforvalteren er 26 millioner kroner lavere
- Finansområdet vil samlet sett bli 83 millioner kroner bedre enn budsjettert. Høyere renteutgifter og -inntekter, lavere minimumsavdrag enn forventet og gevinster fra finansielle omløpsmidler som ikke var budsjettert
- Tilskudd til private barnehager er økt med 10 millioner kroner som følge av økte kostnader i kommunale barnehager.
- Høye vikar- og overtidskostnader innenfor helse og omsorg. Merkostnaden er rundt 30 millioner kroner. Dette gjelder spesielt legevakta og sykehjemmene våre.
- Merutgifter til kjøp av private tjenester i helse og omsorg utgjør 10 millioner kroner.
- Bøter fra UNN knyttet til utskrivningsklare pasienter blir 8 millioner kroner høyere enn budsjettert.
- Underskudd i selvkostområdet vann og avløp på 6,7 millioner kroner. Selvkostfondet er brukt opp, slik at kommunekassen må «låne» penger til selvkostområdet for å finansiere underdekningen.
– Det er økonomisk krevende tider, både for kommunen og for innbyggerne. Dette vil innebære endringer i det kommunale tjenestetilbudet og behov for reelle prioriteringer mellom de ulike sektorene i kommunen, sier Stig Tore Johnsen.
I tillegg til den økonomiske statusen omtaler tertialrapporten rekrutteringsutfordringer, sykefravær og behovet for å ta hensyn til at også innbyggernes privatøkonomi er trangere.
Tertialrapporten skal til politisk behandling.
- Les tertialrapporten i sin helhet her: Tertialrapport 2-2023 – behandles i kommunestyret 22. november 2023