Verdensdagen for psykisk helse

I år fokuseres det på mer inkluderende møteplasser. I den forbindelse har Grab markering 11. oktober med konsert, stands og info om psykisk helse.

Siste oppdatering 11. okt 2023, kl. 8:43

Publisert 09. okt 2023

Markeringen kommer dagen etter den offisielle verdensdagen for psykisk helse, og er i samarbeid med Ung Kulturrabatt. Årets tema er «Vi trenger å høre til». I år handler det om å gjøre våre felles møteplasser mer inkluderende.

Grab holder til ved Stakkevollan idrettshall, Utsikten 53 B. Arrangementet varer fra kl. 17.00 - 21.00.

Ungdomsrådet er konferansierer for markeringen. Sondre Huun, rådgiver i ROS - rådgivning om spiseforstyrrelser, skal snakke om psykisk helse og erfaringene hans.

Regz og Marstein har konsert. Billettene til Marstein er utsolgt. Informasjon om arrangementet finner du på Grabs Facebook-side her.

Markeringen er et samarbeid mellom Tromsø Ungdomsråd, Tromsø kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune, Elev og Lærlingeombudet, SNN, - Samfunnsløftet, EO Elevorganisasjonen, UNNHF og Ung Arena Headspace.

Tromsø har flere møteplasser for barn og unge, og du kan finne en som er nært deg i denne oversikten.

Lavterskel psykisk helsehjelp

Mental Helse Hjelpetelefonen er åpen hele døgnet. Telefon 116 123.

Rådet for psykisk helse er en frittstående organisasjon som har samlet oversikt over ulike hjelpetelefoner, chatter og nettsted for ulike mentale helseutfordringer. Listen er tilgjengelig her.

Om du av ulike grunner ikke kan eller vil ringe fins det også en døgnåpen chat-tjeneste du finner her.

Tromsø kommune tilbyr tjenestene Rask psykisk helsehjelp, og Livskrisehjelpen.

Livskrisehjelpen er et gratis lavterskeltilbud for deg som nylig har opplevd et samlivsbrudd, et dødsfall, eller en annen alvorlig hendelse. Du trenger ikke henvisning fra lege.

Rask psykisk helsehjelp for voksne, de over 18, finner du her.

Tilbudet er gratis, trenger ikke henvisning og du skal raskt få hjelp. Om du føler på stress, angst, depresjon, søvnproblemer eller annet kan du få hjelp her.

For de unge

Her finner du Helsenorges oversikt over ulike chattetjenester og hjelpetjenester for deg som er ungdom.

Barn og unge mellom 0 – 18 år kan få rask psykisk helsehjelp hos et tverrfaglig team. Du trenger ikke henvisning.

Rask psykisk helsehjelp for barn og ungdom finner du her.

Tvibit har et gratistilbud for unge mellom 16 – 20 år som heter Psykhjelpa.

Tilbudet er for deg om du trenger noen å snakke med om livets utfordringer. Det er gratis og du kan bestille time selv, eller få hjelp av noen til å gjøre det.

Studentrådgivinga ved UiT Norges Arktiske Universitet er et gratis lavterskeltilbud til studenter.

Tilbudet er for deg som er student, og trenger hjelp. Enten det er eksamensstress eller andre ting i livet som plager deg kan du snakke med Studentrådgivinga. Du kan bestille time på nett og ha samtalen over video om du foretrekker det.

Ung.no har forum hvor du kan spørre om ulike tema og snakke med noen.